T-Mobile Polska zyskał prawie milion klientów. Koszty prądu obniżyły zysk
Na koniec grudnia ub.r. T-Mobile Polska miał 12,51 mln klientów, o 970 tys. więcej niż przed rokiem. Zyskał przede wszystkim użytkowników ofert prepaidowych. W czwartym kwartale zysk operatora zmalał, bo skokowo wzrosły wydatki na energię elektryczną.
W ub.r. liczba abonentów T-Mobile Polska zwiększyła się z 7,83 do 8,05 mln, a klientów ofert prepaidowych - z 3,71 do 4,46 mln. W efekcie całoroczne przychody telekomu wzrosły o 2,1 proc. do 6,62 mld zł.
- Rok 2022 to zdecydowanie czas, w którym udało nam się skutecznie konkurować o klienta. Cieszy nas zarówno fakt pozyskania prawie miliona nowych klientów, jak i zwycięstwo w rankingu MNP. To zasługa wprowadzenia na rynek pełnej, konwergentnej oferty dla całej rodziny, ale też - widzimy to wyraźnie w rozmowach z klientami - troski o najwyższą jakość usług oraz obsługi - komentuje Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.
Operator zyskał netto 11 proc. więcej klientów niż w 2021 roku, a średni miesięczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł 0,7. Natomiast na wynik w segmencie prepaidowym oprócz organicznego wzrostu złożyła się dystrybucja darmowych starterów uchodźcom z Ukrainy.
Ponad 150 tys. klientów T-Mobile ze światłowodem
Na koniec ub.r. z internetu światłowodowego, oferowanego przez T-Mobile Polska na infrastrukturze innych telekomów, m.in. Orange, korzystało ponad 154 tys. użytkowników. Sprzedaż tej usługi wzrosła rok do roku o 44 proc,, a w jej zasięgu jest już 5,6 mln gospodarstw domowych.
W końcówce roku co drugi klient kupował internet światłowodowy od T-Mobile w pakiecie z telewizją lub telewizją i abonamentem głosowym. Telekom nie podaje, ilu użytkowników korzysta z telewizji linearnej - wprowadzonej w lipcu ub.r. w ramach pakietu Magenta Dom - ale podkreśla, że zainteresowanie usługą z trzeciego na czwarty kwartał wzrosło o 15 proc.
Klienci biznesowi coraz częściej wybierali wyższe, nielimitowane, warianty taryfowe (zwłaszcza L i VIP) i internet światłowodowy. Natomiast wśród największych firm wzrosła sprzedaż usług bezpieczeństwa (o 60 proc.) i chmurowych (o 20 proc.).
80 proc. dodatkowych wydatków na prąd
W całym ub.r. skorygowany zysk EBITDA AL T-Mobile Polska zwiększył się o 0,9 proc. do 1,77 mld zł, przy czym w czwartym kwartale nastąpił spadek o 4,3 proc. Telekom podkreśla, że całorocznie wydatki na energię elektryczną poszły w górę o 100 mln zł (70 proc.), a w samym czwartym kwartale dynamika przekroczyła 140 proc. Więcej przeznaczył też na wynajem działek pod wieże nadawcze i lokali pod salony sprzedażowe.
- Niestety, z punktu widzenia finansów kolejne miesiące roku stanowiły coraz większe wyzwanie. Rosnące ceny, zwłaszcza energii, która stanowi jeden z podstawowych kosztów działalności każdej firmy technologicznej, stały się poważnym wyzwaniem dla realizacji naszych planów wzrostu - przyznaje Andreas Maierhofer.
To był dla nas bardzo dobry rok! 🏆 W ciągu 12 miesięcy do T-Mobile dołączyło blisko milion (!) nowych klientów, a nasza sieć była najczęściej wybierana przez osoby przenoszące numer. 📲 Więcej o wynikach T-Mobile w 2022 roku dowiecie się tu ➡️➡️➡️ https://t.co/03BWt02xBr pic.twitter.com/ziMjK0Xt6g
— T-Mobile Polska (@TMobilePolska) February 23, 2023
- W ostatnich latach koncentrowaliśmy się na usprawnieniu działania firmy począwszy od strategii rynkowej i jej wdrażania, a skończywszy na stabilności finansowej. Nasze starania czyniliśmy nie tylko po to, by zwiększyć wzrost, ale także by być gotowym na czas gorszej koniunktury, z którą przyszło nam się obecnie mierzyć - opisuje Juraj Andras, członek zarządu T-Mobile Polska ds. finansowych. - To właśnie ta zdrowa kondycja finansowa firmy pozwoliła nam w dużej części skompensować dodatkowe wydatki, z których 80 proc. stanowią koszty energii, i w połączeniu z bardzo dobrym wynikiem komercyjnym zaraportować na koniec roku wzrost zysku EBITDA AL, zgodnie ze strategią rozwoju - dodaje.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile Polska zyskał prawie milion klientów. Koszty prądu obniżyły zysk