Telewizja, telefon i internet od Cyfrowego Polsatu w przyszłym roku
Cyfrowy Polsat planuje w przyszłym roku ruszyć z ofertązintegrowaną złożoną z telewizji, telefonii i internetu, a jeszczew tym uruchomi wideo na żądanie. Na razie mimo wzrostu przychodów,spada zysk netto spółki, ale ta tłumaczy to wpływem osłabienia sięzłotego.
Z zaprezentowanych we wtorek danych finansowych wynika, żeprzychody Cyfrowego Polsatu w pierwszych trzech kwartałach wyniosły983 mln zł i były o 20 proc. wyższe niż rok wcześniej. Spadłnatomiast zysk netto - o 17 proc. do 189 mln zł. Powodem tegospadku było głównie wpływ osłabienia się złotego, bowiem spółkaczęść kosztów licencji programowych oraz przesyłu sygnałudenominuje w euro i w dolarach. Zysk netto bez uwzględniania tegoczynnika wyniósłby 250 mln zł, czyli o 10 proc. więcej niż rokwcześniej - podali przedstawiciele spółki.
Na koniec września br. największa polska platformasatelitarna miała 2,92 mln abonentów (2,34 mln z nich korzystało zpakietu Familijnego oraz pakietów premium, a 574 tys. z pakietówMini i Mini Max), z czego w samym III kwartale br. zwiększył swojąbazę o 73 tys. klientów. W okresie od 30 września 2008roku największej polskiej platformie przybyło 514 tys. abonentów.Największy wzrost wynoszący aż 71 proc. odnotowały jednak pakietyMini i Mini Max, zaś liczba klientów pakietu Familijnegopowiększyła się tylko 13 o proc. Zarząd spółki nie podaje prognozco do liczby abonentów na koniec roku, ale właściciel platformyZygmunt Solorz - Żak przewiduje przekroczy ona 3 mln zł.
Zwiększenie udziału abonentów z najtańszymi pakietami w stosunkudo klientów Familijnego i najdroższych opcji poskutkowało spadkiemARPU (średni przychód na jednego abonenta), który w pierwszychtrzech miesiącach br. wyniósł 34,5 zł, czyli o 2 proc. mniej niżrok wcześniej. Zarówno ARPU pakietu Familijnego jak i Mini/MiniMaxbyły jednak wyższe niż rok wcześniej i wyniosły odpowiednio 40,2 złi 8,9 zł. W pierwszym przypadku wzrost wynikał z wychodzeniaklientów z okresu podstawowego umowy i większej sprzedaży droższychpakietów, a w drugim - z rozpoczęcia płacenia pełnego abonamentu zapakiet Mini Max przez klientów objętych wcześniej promocją.
Spółka podała, że raportowany churn (współczynnik odpływuklientów) za okres 12 miesięcy zakończony 30 września wyniósł 10,1proc., w tym churn dla pakietu Familijnego to 11,6 proc. a dlapakietów Mini i Mini Max - 2,9 proc. Platforma przewiduje, że wwyniku wprowadzeniu nowego regulaminu (obowiązuje od listopada br.,ale na razie tylko nowych klientów) churn może się zwiększyć w Ipółroczu 2010 roku, ale nie podaje o ile.
Do końca tego roku Cyfrowy Polsat wprowadzi usługę zkategorii wideo na żądanie (więcej na ten temat). Wykorzystanyzostanie do tego transponder na satelicie Hot Bird, który spółkawynajęła w maju br. Ta usługa ma być jednym z elementów, któryprzyczyni się do zwiększenia ARPU w przyszłym roku. Inne czynniki,które mają wpłynąć na wzrost ARPU to: m.in. wychodzenie częściabonentów z okresu promocyjnego, ich migracja z Mini do Mini Maxaczy wprowadzenie pakietu HD, który ma zostać wzbogacony o kolejnekanały (na razie są w nim cztery stacje).
Najpóźniej 1 grudnia br. ruszą testy radiowego dostępu dointernetu, który Cyfrowy Polsat świadczyć będzie w zakresieczęstotliwości 850-900 Mhz dzięki współpracy z należącą dowłaściciela platformy Zygmunta Solorza-Żaka spółką Sferia.Zastosowana w tej usłudze technologia HSPA+ daje możliwośćtransferu danych do 21 Mb/s. Testy będą prowadzone w całej Polscena 6 tys. osobach: klientach operatora oraz na przedstawicielachhandlowych.
- W lutym przyszłego roku wystartujemy ze sprzedażą usługiinternetowej do usługi telewizyjnej, a w II kwartale 2010 rokuzaoferujemy ofertę zintegrowaną złożoną z telewizji, telefonii iinternetu - mówił na konferencji prasowej Dominik Libicki,prezes Cyfrowego Polsatu. W sprzedaży tej usługi ma pomócplanowany zakup blisko 100 proc. udziałów w posiadającej ponad 200sklepów sieci mPunkt, która wzmocni istniejącą sieć sprzedażyplatformy i będzie istotną częścią polityki utrzymaniadotychczasowych klientów i ich obsługi. Na razie Cyfrowy Polsatnabył 45 proc. udziałów w tej spółce (więcej na ten temat).Platforma chce, aby w mPunkcie nadal swoje produkty pod marką Plussprzedawał Polkomtel z którym będzie prowadzić w tej sprawierozmowy.
Oferta internetowa Cyfrowego Polsatu będzie adresowana domieszkańców małych miast, wsi i obrzeży dużych miast, gdzie jedynąalternatywą jeśli chodzi dostęp do internetu może być jedynieoferta radiowa oferta w technologii CDMA Telekomunikacji Polskiej -Tymi klientami nikt to tej pory się nie interesował i nie miał dlanich oferty - podkreśla Libicki.
Dołącz do dyskusji: Telewizja, telefon i internet od Cyfrowego Polsatu w przyszłym roku