SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVN, Onet, Polsat i „Gazeta Wyborcza” dużo bardziej wiarygodne dla starszych niż młodszych

Problem tzw. fake news dotyka również Polski i tak jak za oceanem dotyczy głównie social media. Facebook jako wiarygodne źródło informacji znajduje się dopiero na siódmym miejscu - wynika z badania MullenLowe MediaHub przygotowanego dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Jako główny sprawca rozprzestrzeniania się nieprawdziwych informacji postrzegany jest Facebook, który znalazł się pod ostrzałem w kontekście niedawnych wyborów prezydenckich w USA. Olbrzymi zasięg i siła zaangażowania konsumentów w treści tego portalu sprawiają, że Facebook staje się trzecim źródłem informacji dla Amerykanów (wg BuzzFeed 23% traktuje go jako pierwsze źródło informacji).

Według tego samego źródła 83% osób, które czerpią informacje głównie z Facebooka, uznaje fałszywe informacje za prawdziwe, a siła ich rozprzestrzeniania się przekracza zasięg pozostałych newsów w obliczu takich wydarzeń jak wybory prezydenckie.

W Polsce problem nieprawdziwych informacji również istnieje i również dotyczy on głównie mediów społecznościowych. Facebook jako wiarygodne źródło informacji znajduje się dopiero na siódmym miejscu. Jednak analizując wpływ tego medium na opinie internautów w różnym wieku wyraźnie widać, że zaufanie do Facebooka maleje wraz z wiekiem. Jest to ściśle związane z intensywnością korzystania z tego serwisu. Dlatego Twitter praktycznie nie liczy się w Polsce jako wiarygodne źródło informacji (1%-2%), jednak nawet biorąc pod uwagę niską liczbę użytkowników poziom zaufania do tego medium jest zaskakująco niski.

Cały czas palmę pierwszeństwa w wiarygodności utrzymuje telewizja. Wyraźnie widać dominację TVN właściwie w każdej grupie wiekowej powyżej 25 roku życia. Jeśli jakaś informacja jest przekazywana przez tą stację telewizyjną, oznacza to, że jest ona prawdziwa. Im starsza grupa tym większy dystans pomiędzy TVN a kolejnym zaufanym medium. Drugą stacją o wysokim poziomie zaufania jest Polsat, który jednak wyprzedzany jest przez portale horyzontalne. W starszych grupach (powyżej 35 lat) Onet.pl znajduje się na miejscu drugim, co potwierdza polaryzację środowiska online: portale społecznościowe z dużą ilością opinii znajomych lub influencerów przemawiające do młodych vs portale horyzontalne nawiązujące do prasowych tradycji dziennikarskich bardziej wiarygodne dla starszych grup.


- TVN to wciąż najbardziej zaufane źródło informacji dla internautów powyżej 25 lat, jednak to Facebook kształtuje opinie młodych ludzi. W planowaniu komunikacji we współczesnym media miksie szczególnej wagi nabiera wiarygodność nośnika informacji. Ta zmienna staje się jeszcze ważniejsza w przypadku rosnącej roli kampanii kontentowych - komentuje Lucyna Koba, deputy media director w MullenLowe MediaHub.

Badanie "Scout" zostało przeprowadzone przez MullenLowe MediaHub w sierpniu 2016 r., na internetowym panelu Ariadna, na próbie 2000 respondentów w wieku 15+.

Dołącz do dyskusji: TVN, Onet, Polsat i „Gazeta Wyborcza” dużo bardziej wiarygodne dla starszych niż młodszych

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
czytelnik
Trzeba sobie zdać sprawę z kilku rzeczy. Jeżeli poważna gazeta jak "Dziennik Gazeta Prawna" dostaje u najmłodszych odbiorców wiarygodność na poziomie 5%, to wynika to raczej z popularności danego medium, a nie jego wiarygodności.

Młodzi ludzie mają problem ze skupieniem uwagi na jednej rzeczy przez dłuższy czas. Wiem, co mówię, bo sam jestem młody. Dlatego coraz popularniejsze są krótkie skondensowane formy, typu 10s film na Snapchacie. I wtedy gazeta z artykułem na całej stronie, gdzie jeszcze nie ma obrazków (!), jest nie do przełknięcia; staje się barierą nie do pokonania.

Zdarzyć się w przyszłości mogą dwie rzeczy: albo młode pokolenie będzie czerpać informacje z Facebooka, stając się tym samym pożywką dla dezinformacji, i tym samym opinie w danym kraju będą kształtowane np. przez ludzi piszących na zamówienie na Kremlu. Druga możliwość to to, że nadejdzie renesans prasy i poważnych ośrodków informacji.

Te ostatnie mają znaczącą zaletę: jest redakcja, są ludzie którzy odpowiadają za treść z nazwiska, swoimi pieniędzmi, jest ktoś, kogo można pozwać, np. o ochronę dóbr osobistych.
odpowiedź
User
.p.
W sumie opinie wiarygodności wśród młodszych mnie zaskakują. O ile u starszych widzę taką tendencję, to ja chyba jestem w jakiejś hermetycznej grupie, gdzie poważanie dla tych mediów nie istnieje.
odpowiedź
User
Leon z Poczty
Trzeba sobie zdać sprawę z kilku rzeczy. Jeżeli poważna gazeta jak "Dziennik Gazeta Prawna" dostaje u najmłodszych odbiorców wiarygodność na poziomie 5%, to wynika to raczej z popularności danego medium, a nie jego wiarygodności.

Młodzi ludzie mają problem ze skupieniem uwagi na jednej rzeczy przez dłuższy czas. Wiem, co mówię, bo sam jestem młody. Dlatego coraz popularniejsze są krótkie skondensowane formy, typu 10s film na Snapchacie. I wtedy gazeta z artykułem na całej stronie, gdzie jeszcze nie ma obrazków (!), jest nie do przełknięcia; staje się barierą nie do pokonania.

Zdarzyć się w przyszłości mogą dwie rzeczy: albo młode pokolenie będzie czerpać informacje z Facebooka, stając się tym samym pożywką dla dezinformacji, i tym samym opinie w danym kraju będą kształtowane np. przez ludzi piszących na zamówienie na Kremlu. Druga możliwość to to, że nadejdzie renesans prasy i poważnych ośrodków informacji.

Te ostatnie mają znaczącą zaletę: jest redakcja, są ludzie którzy odpowiadają za treść z nazwiska, swoimi pieniędzmi, jest ktoś, kogo można pozwać, np. o ochronę dóbr osobistych.


Dobrze prawisz, jednak na renesans prasy raczej bym nie liczył, choćby z przyczyny takiej, którą wskazujesz poniżej, jako zaletę prasy. Ludzie, zwłaszcza młodzi, wolą pozostać anonimowi i nierzadko z tej pozycji atakować czy nawet obrażać. Inna sprawa, że czytelnictwo w Polsce jest mizerne.
odpowiedź