TVP nie zgodziła się emitować spotu „#StopMowieNienawiści” Wirtualnej Polski. „Może naruszać godność ludzką”
Biuro reklamy Telewizji Polskiej odmówiło emisji spotu z kampanii Wirtualnej Polski pod hasłem „#StopMowieNienawiści”, uzasadniając, że może on naruszać Ustawę o radiofonii i telewizji. Natomiast Grupa TVN Discovery pokazuje spot tylko po godz. 20.
W spocie z kampanii „#StopMowieNienawiści” dzieci odczytują szeroko komentowane wypowiedzi polityków i innych znanych osób z ostatnich lat, które krytykowano za szerzenie nienawiści.
- W czasie narastającego sporu politycznego przed wyborami parlamentarnymi chcemy zwrócić uwagę, jak ważny jest dobór słów w dyskursie publicznym. Z hejtem mierzymy się na co dzień, a dzieci są na niego najbardziej narażone. To najlepszy czas na refleksję i podjęcie działań - tak cel akcji opisał Tomasz Machała, wiceprezes Wirtualna Polska Media ds. produktu wydawniczego.
Akcja, przygotowana we własnym zakresie przez Wirtualną Polskę, trwa od dwóch tygodni, obejmuje internet oraz kina Helios, Multikino i Cinema City. We wtorek na konferencji prasowej prezes Wirtualna Polska Media Joanna Pawlak poinformowała, że firma chciała też wykupić emisję spotu przed głównymi wydaniami telewizyjnych programów informacyjnych, ale nadawcy się na to nie zgodzili, uznając spot za zbyt drastyczny.
Emisji w ogóle odmówiło biuro reklamy Telewizji Polskiej. Centrum informacji publicznego nadawcy przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl, że taką decyzję podjęto w oparciu kilka punktów z art. 16b Ustawy o radiofonii i telewizji. Stanowią one, że przekaz handlowy nie może „naruszać godności ludzkiej” oraz „zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich”.
- Konsultowany przekaz handlowy może naruszać godność ludzką. Również fakt występowania w spocie dzieci, których rolą jest odczytywanie kontrowersyjnych sformułowań, stoi w sprzeczności z przywołanymi powyżej zapisami ustawy - uzasadniła TVP. Zaznaczyła, że „jako publiczny nadawca zobowiązana jest do zachowania najwyższych standardów”.
Z kolei TVN Media, biuro reklamy Grupy TVN Discovery, zaakceptowało spot do emisji tylko po godz. 20. Wirtualna Polska nie zgłosiła natomiast spotu do pokazywania w Polsacie.
TVP odmówiła emisji spotów „HejtStop”, „Wolne od GMO” i „Dość olewania”
Jesienią 2015 roku Telewizja Polska nie zgodziła się na emisję - w ramach bezpłatnego czasu dla organizacji pożytku publicznego - spotu „HejtStop” z kampanii organizowanej przez stowarzyszenie Projekt: Polska. Nadawca uzasadnił, że w nagraniu występuje Jarosław Kuźniar, wówczas związany z konkurencyjnym TVN.
Rok później TVP odmówiła bezpłatnej emisji spotu przygotowanego przez fundację INSPRO w ramach kampanii „Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!”. - W spocie ani razu nie pojawia się główne założenie kampanii, którym jest sprzeciw wobec sprzedaży żywności genetycznie modyfikowanej - tłumaczył nadawca.
Natomiast jesienią 2014 roku Telewizja Polska i Polskie Radio nie zgodziły się emitować spotu „Dość olewania” z ramach kampanii społecznej „Obywatele decydują”. - Spot w słusznej skądinąd sprawie bazuje na negatywnych emocjach, wyrażanych za pomocą skojarzeń nie tylko - jak się twierdzi - potocznych czy kolokwialnych, ale wręcz wulgarnych, obrazowanych w dodatku w sposób drastycznie dosadny - argumentował rzecznik TVP. Klip wyemitowały natomiast Radio Kielce, RMF FM i Polsat News.
Dołącz do dyskusji: TVP nie zgodziła się emitować spotu „#StopMowieNienawiści” Wirtualnej Polski. „Może naruszać godność ludzką”
Figa z makiem. Chcesz sie promowac, zaplac jak kazdy inny.