TVP zarobiła na transmisji sportu blisko 4 mln zł
Przychody komercyjne Telewizji Polskiej z tytułu emisji najpopularniejszych imprez sportowych w latach 2014-2020 wyniosły łącznie prawie 3,9 mln zł - pokazują wyniki kontroli NIK w publicznej telewizji. 77 proc. śródków na prawa do transmisji sportowych wydano na pokazywanie piłki nożnej - wynika z kontroli.
Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła w ostatni piątek wyniki rozpoczętej w ubiegłym roku kontroli w Telewizji Polskiej. Objęła ona lata 2014-2020 (I półrocze) dotyczyła „prawidłowego zarządzania majątkiem i gospodarowania środkami finansowymi”.
TVP w transmisjach sportowych postawiło na piłkę nożną
Kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli sprawdzili 133 umowy na nabycie praw transmisyjnych imprez sportowych przez TVP w latach 2014-2020 (I półrocze) spółka zawarła.
"Najczęściej zawierano umowy na nabycie praw transmisyjnych meczów piłki nożnej - wydano na to 77 proc. wszystkich środków na nabycie praw transmisyjnych (narciarstwo klasyczne i alpejskie - blisko 20 proc., tenis ziemny - 1,5 proc., hokej na lodzie - 1 proc.)" - podano w komunikacie NIK.
Urzędnicy skontrolowali szczegółowo osiem umów opiewających łącznie na 11,5 mln zł.
"Umowy zostały zawarte prawidłowo, a przed podjęciem decyzji brano pod uwagę m.in. popularność dyscypliny sportowej, wyniki oglądalności oraz wpływ na wizerunek TVP" - podał NIK.
Przychody komercyjne z tytułu emisji imprez sportowych, które zbadał NIK, wyniosły łącznie prawie 3,9 mln zł.
Wydatki TVP: ponad 700 mln zł na rozrywkę i kulturę, przeszło 360 mln zł na informacje i publicystykę
W 2019 roku z abonamentu ponad połowa środków TVP została wydana na programy kulturalne i rozrywkowe. W 2019 r. na programy związane z kulturą wydano 362 mln zł (25,8 proc.), na rozrywkowe 345 mln zł (24,6 proc.); na informację przeznaczono blisko 223 mln zł (15,9 proc.), sport – ponad 220 mln zł (15,7 proc.) oraz publicystykę – prawie 142 mln zł (10,1 proc.).
NIK: finanse TVP oparte na rekompensatach z budżetu
Jak czytamy w opublikowanym w piątek rano raporcie z kontroli, finanse TVP w ostatnich sześciu latach "opierają się w głównej mierze na corocznych rekompensatach z budżetu państwa – w latach 2017–2020 wyniosły one łącznie 3,7 mld zł. Bez państwowego wsparcia spółka ponosiłaby straty, tak jak to było w latach 2015–2016, tym bardziej, że wpływy z reklamy i sponsoringu zmalały w badanym okresie o 3 proc." - informują urzędnicy NIK.
Urzędnicy NIK wskazują, że Telewizja Polska w latach 2014-2020 "nie prowadziła racjonalnej gospodarki finansowej poprzez dostosowanie kosztów działalności do możliwości finansowych, w tym dostosowania struktury i wielkości zatrudnienia do faktycznych potrzeb spółki".
"Wpływ na to miał brak programów strategicznych oraz nieokreślenie trwałych źródeł finansowania. W odniesieniu zaś do produkcji zewnętrznej stwierdzono szereg nieprawidłowości: występowanie przypadków koncentracji zamówień u grupy podmiotów zewnętrznych, współpracę z producentami zewnętrznymi w znikomym stopniu podejmowano w trybie konkursowym, nie przestrzegano obowiązku nadawania w czasie przeznaczonym na audycje europejskie co najmniej 50 proc. audycji wytworzonych w okresie pięciu lat przed rozpowszechnieniem, przyjmowano do realizacji filmy i audycje bez dokonania merytorycznej oceny propozycji w Systemie Rejestracji i Oceny Propozycji Telewizyjnych (system ROPAT)" - wylicza Najwyższa Izba Kontroli.
Po 2014 roku TVP zaczęła notować straty - w 2015 r. wyniosły one 36,6 mln zł, a w 2016 r. – 176,7 mln zł. W kolejnych latach budżet publicznej telewizji ratowały rekompensaty z budżetu państwa - wskazuje NIK, - w wyniku czego spółka zaczęła znów notować zysk. W 2017 r. wyniósł on 564 tys. zł, w 2018 r. blisko 3,5 mln zł, a w 2019 r. – 89 mln zł. W latach 2014–2020 przychody z abonamentu wyniosły łącznie 5,98 mld zł.
"W badanym okresie wyraźnie widać, że zmieniła się struktura przychodów TVP S.A. – do końca 2017 r. największym źródłem przychodów były wpływy z reklamy i sponsoringu, a od 2018 r. przychody abonamentowe" - wskazuje Najwyższa Izba Kontroli.
Spadają wpływy z reklam TVP, rosną koszty operacyjne
W raporcie NIK wylicza, że wpływy z reklamy i sponsoringu Telewizji Polskiej spadły o 3 proc. w 2019 r. w porównaniu do 2014 r. Urzędnicy jako przyczynę wskazują malejącą widownię w wieku 16–59 lat (z 27,1 proc. w 2014 r. do 23,2 proc. w 2019 r.) oraz w zmiany czasu przeznaczonego na reklamy.
Przez cztery lata 5 mld zł pomocy publicznej dla TVP
Na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej przyznano 960 mln zł Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu. Z tej kwoty TVP dostała 860 mln zł.
W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.
Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.
Firma zanotowała 10,44 mln zł straty netto w porównaniu do 15,3 mln zysku netto w 2018 roku. Kadra kierownicza wyższego szczebla zarabiała średnio miesięcznie 15,9 tys. zł brutto, a dziennikarze - 10,3 tys. zł brutto. W planie finansowym na br. Polskie Radio zapisało symboliczny zysk - 80 zł.
Dołącz do dyskusji: TVP zarobiła na transmisji sportu blisko 4 mln zł