Unia zmusi platformy VoD do promowania europejskich produkcji. Przegłosowano przepisy
Parlament Europejski przyjął przepisy, zgodnie z którymi platformy takie jak Netflix czy Amazon będą musiały w krajach unijnych posiadać w swoich katalogach 30 proc. produkcji pochodzących z Europy. Regulacje mają też lepiej chronić dzieci przed niewłaściwymi treściami i ustalają limit 20 proc. czasu antenowego na reklamy.
Nowe przepisy o mediach audiowizualnych zostały zaakceptowane we wtorek podczas obrad Parlamentu Europejskiego. Za wprowadzeniem regulacji głosowało 452 europosłów, przeciwko było 132, a 65 wstrzymało się od głosu.
30 procent europejskich produkcji
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nowe przepisy przewidują, że serwisy takie jak Netflix czy Amazon - jak również transmisje na żywo na platformach do udostępniania wideo - będą musiały inwestować więcej środków w europejskie filmy i programy.
W założeniach inwestycje mają być proporcjonalne do przychodów tych platform na lokalnych rynkach, zaś ich bibliotekę muszą przynajmniej w 30 proc. stanowić europejskie produkcje filmowe.
- Dla nas szczególnie ważne było dostosowanie standardów ochrony usług online do standardów obowiązujących tradycyjnych nadawców telewizyjnych, ponieważ osiągają one podobne zasięgi" - oświadczyła po głosowaniach europosłanka socjalistów odpowiedzialna za negocjacje w tej sprawie Petra Kammerevert.
-Mamy teraz europejskie przepisy medialne dostosowane do ery cyfrowej, stosujące podobne zasady do podobnych usług, zarówno online, jak i offline - wtórowała jej druga z eurodeputowanych zajmująca się tym projektem Sabine Verheyen z Europejskiej Partii Ludowej.
Ochrona dzieci przed szkodliwym przekazem
Przegłosowane przez PE regulacje zakładają także lepszą niż dotąd ochronę użytkowników platform publikujących treści wideo przed mową nienawiści i szkodliwymi treściami.
Przepisy wykluczają automatyczne filtrowanie materiałów zamieszczanych nie tylko w serwisach VoD, ale także na platformach społecznościowych w rodzaju Facebooka czy Twittera. Mają one natomiast skłonić operatorów tych mediów do sprawniejszego i szybszego niż dotąd reagowania na zgłoszenia użytkowników dotyczące mowy nienawiści czy treści o charakterze ekstremistycznym.
Dodatkową ochroną w myśl nowych przepisów zostaną otoczone dzieci. W myśl zapowiedzianych regulacji ograniczane mają być przez nadawców reklamy promujące m.in. niezdrową żywność, zaś w programach przeznaczonych dla najmłodszych niedozwolone będzie lokowanie produktów i nadawanie pomiędzy audycjami reklam telezakupów.
Limity reklamowe
Nowe regulacje europejskie wprowadzają także limity związane z emitowaniem reklam przez nadawców telewizyjnych. Zgodnie z nimi przekaz reklamowy będzie mógł stanowić 20 proc. wszystkich treści nadawanych zarówno pomiędzy godziną 6 a 18, jak też w czasie od 18 do 24. W ramach wprowadzonych ograniczeń nadawcy będą mogli elastycznie i według własnego uznania podzielić czas przeznaczony na reklamy.
Nowe przepisy audiowizualne muszą teraz zostać zatwierdzone przez poszczególne państwa członkowskie UE, następnie zaś będą one miały 21 miesięcy na wprowadzenie tych regulacji w życie.
Dołącz do dyskusji: Unia zmusi platformy VoD do promowania europejskich produkcji. Przegłosowano przepisy