Unilever szykuje się do globalnego przetargu mediowego
Koncern Unilever, właściciel takich marek, jak Ben&Jerry's, Knorr, Dove, Rexona przygotowuje się do międzynarodowego przetargu na obsługę mediową. Ma objąć większość rynków, na których obecny jest marketer.
Obecnie Unilever w zakresie obsługi mediowej współpracuje z kilkoma agencja z 3 holdingów: WPP, Omnicom i Interpublic. W Polsce od 2015 roku agencją mediową koncernu jest Mindshare.
Eksperci wskazują, że planowany przez Unilevera przetarg obejmie większość kluczowych rynków, na których działa firma. Nie zostaną prawdopodobnie uwzględnione w nim Chiny ponieważ wiosną 2020 roku koncern przeniósł tam swój budżet mediowy z Omnicomu do WPP.
Unilever, jest jednym z największych reklamodawców na świecie,wydaje ok. 7,27 mld euro rocznie na inwestycje w markę i marketing.
Według raportu rocznego koncernu za rok 2019, Europa stanowiła około 22 proc.sprzedaży, obie Ameryki 32 proc., a reszta świata, w tym Azja i Pacyfik, Afryka i Bliski Wschód, 46 proc.
Relacje z holdingami
Unilever od kilku lat współpracuje z Mindshare (WPP), PHD (Omnicom)i Initiative (Interpublic). Mówi się jednak, że marketer chce od pewnego czasu innych, szerszych relacji z agencjami.
Podczas wystąpienia na festiwalu Cannes Lions w czerwcu 2019 roku dyrektor generalny Unilevera, Alan Jope, powiedział, że firma chce nowej struktury relacji z holdingami reklamowymi, a nie z poszczególnymi agencjami.
Koncern wcześniej prowadził politykę „okresowego” przeglądu zasad współpracy z agencjami mediowymi i przeprowadzał przetargi dość regularnie: w 2009, 2012 i 2015 roku. Ponad 5 lat temu w Polsce obsługę mediową Unilevera pozyskał Mindshare przejmując budżet od PHD Media Direction.
Firma na przestrzeni ostatnich lat zmniejszyła liczbę agencji, z którymi współpracuje, zwłaszcza w zakresie kreacji, i we współpracy z Oliverem, specjalistyczną firmą zajmującą się wynajmem mieszkań, utworzyła własne studio treści o nazwie U-Studio .
Podobnie jak wiele innych firm zajmujących się sprzedażą FMCG, przychody Unilevera utrzymały się podczas pandemii Covid-19, a firma zintensyfikowała swoje wysiłki w zakresie handlu elektronicznego. Sprzedaż bazowa wzrosła o 1,4 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r.(rdr).
Dołącz do dyskusji: Unilever szykuje się do globalnego przetargu mediowego