Uznanie dla Kampanii Paraolimpijskiej
Telewizja Polska jest jedyną stacją telewizyjną na świecie, która została zaproszona przez Bank Światowy do dyskusji na temat roli sportu w integracji społecznej osób niepełnosprawnych
W czasie konferencji zorganizowanej w Waszyngtonie z okazji Światowego Dnia Osób Niepełnosprawnych dziennikarze TVP Mateusz Dzieduszycki i Paulina Malinowska-Kowalczyk zaprezentowali Kampanię Paraolimpijską, zrealizowaną w tym roku przez Telewizję Polską we współpracy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Na świecie jest 600 milionów osób niepełnosprawnych, niestety wiele z nich egzystuje na marginesie życia społecznego. Uczestnicy waszyngtońskiej konferencji zastanawiali się, jak zwiększyć ich zatrudnianie, dostęp do szkolnictwa i edukacji, służby zdrowia, nowych technologii, informacji. W dyskusji wzięło udział 600 osób - ekspertów i przedstawicieli zainteresowanych środowisk z całego świata. Jednym z kluczowych wątków dyskusji była integracja przez sport.
Phil Craven, przewodniczący Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego podkreślił, że Telewizja Polska jest obecnie niekwestionowanym liderem w kwestii zaangażowania w sprawy integracji osób niepełnosprawnych przez sport. W czasie swojego końcowego wystąpienia zasugerował, że inne stacje powinny brać przykład z polskiej telewizji publicznej. Kampania Paraolimpijska była prowadzona w TVP przez pół roku - od końca kwietnia do początku listopada. Autorami kampanii byli: Mateusz Dzieduszycki i Małgorzata Imielska, współtworzyli ją: Paulina Malinowska-Kowalczyk, Krzysztof Głombowicz, Włodzimierz Szaranowicz i Michał Olszański.
W ciągu pierwszych 4 miesięcy kampanii TVP przedstawiła przygotowania polskich sportowców do występu w Grecji. Każdego tygodnia były nadawane 10 minutowe programy "Droga do Aten"(TVP2) i "Ekspres Paraolimpijski"(TVP2). "Droga do Aten" ukazywała się w prime time między godziną 17.00 a 18.00. Ten etap kampanii pozwolił zaprzyjaźnić się widzom z naszymi bohaterami. Sportowcy mówili, że uwaga mediów wzmocniła w nich wolę walki i wiarę w zwycięstwo.
Kulminacja kampanii nastąpiła we wrześniu. Na tydzień przed otwarciem Paraolimpiady telewizja publiczna zaczęła emitować serię spotów promujących to wielkie wydarzenie. W ciągu 3 tygodni były one nadawane 250 razy na wszystkich 4 kanałach TVP. W sumie na antenach telewizji publicznej ukazało się ponad 20 godzin programów na temat sportu osób niepełnosprawnych.
Do Aten pojechały cztery ekipy reporterskie TVP, w których skład wchodzili również dziennikarze wywodzący się ze środowiska sportu osób niepełnosprawnych. Informacje z Aten przekazywano przez satelitę do Studia Paraolimpijskiego w Warszawie. W trakcie Paraolimpiady trzy razy dziennie były wejścia na żywo: o godz. 10, 17 (TVP2) i 20 (TVP3). Oprócz tego wszystkie programy newsowe 4 anten przekazywały gorące relacje z Aten, podobnie jak strona internetowa TVP. Do kampanii włączyły się publiczne autorytety, w studio gościli mistrzowie olimpijscy.
Po zakończeniu Igrzysk powstał mini serial dokumentalny opisujący i podsumowujący to wielkie sportowe wydarzenie. Składa się on z trzech 25. minutowych odcinków. Pierwsza część "Moje Igrzyska" została wyemitowana tuż po zakończeniu Igrzysk Paraolimpijskich 3 października na antenie TVP1. Drugi odcinek "Po prostu pomóc" został pokazany na antenie TVP2 6 listopada. Emisja ostatniej części "Po prostu sportowcy" zaplanowana jest na 18 grudnia w TVP2.
Jakie owoce przyniosła Kampania Paraolimpijska? - Sport osób niepełnosprawnych stał się w Polsce solidną społeczną marką - mówi Mateusz Dzieduszycki, współautor kampanii. Jako lider tej zmiany Telewizja Polska odniosła wielki sukces, który zawdzięczamy przede wszystkim wspaniałym osiągnięciom naszych sportowców - zdobywców aż 54 medali. Nasza kampania wzmocniła w ludziach niepełnosprawnych nadzieję, że mogą być zauważani przez swoje osiągnięcia, a nie przez ułomności. Napływają do nas dobre wiadomości od stowarzyszeń skupiających sportowców niepełnosprawnych. Zgłaszają się młodzi ludzie, którzy widzieli sportowców na Paraolimpiadzie i teraz sami chcą uprawiać sport. Być może są wśród nich przyszli mistrzowie olimpijscy. Choć najważniejsze jest, że ci młodzi ludzie odnajdują na nowo sens życia - dzięki sportowi. Mirek Piesak uczestnik 4 Paraolimpiad chwilę po zdobyciu srebrnego medalu w Atenach powiedział: "Gdyby nie sport żebrałbym pod kościołem i z podobnymi nieszczęśnikami pił wódkę". Sport nadaje życiu sens - to było główne przesłanie naszej kampanii.
Dołącz do dyskusji: Uznanie dla Kampanii Paraolimpijskiej