SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK: Postępowanie w sprawie Viaplay w toku

Choć Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już jesienią wszczął postępowanie przeciwko Viaplay, to nadal nie zdecydował czy nałoży karę na serwis streamingowy. - Postępowanie wyjaśniające w sprawie Viaplay jest w toku, jesteśmy w trakcie zbierania i analizowania informacji - informuje Wirtualnemedia.pl Departament Komunikacji UOKiK.

Komunikat o błędzie podczas meczu Premier League w Viaplay (fot. twitter.com/bardzoszy) Komunikat o błędzie podczas meczu Premier League w Viaplay (fot. twitter.com/bardzoszy)

Tylko w sierpniu i wrześniu 2022 roku do UOKiK wpłynęło blisko 40 skarg dotyczących przerw w transmisjach sportowych Viaplay lub niemożliwości ich odtworzenia. Dotyczyły meczów Bundesligi, Premier League i gal KSW. W grudniu 2021 roku problemy wystąpiły podczas meczu Borussia Dortmund - Bayern Monachium. Kibice nie mogli zobaczyć bramki Roberta Lewandowskiego. W czasie jednej z gal KSW klienci Viaplay nie mogli obejrzeć ostatniej rundy walki wieczoru. Podobne problemy wystąpiły podczas debiutu Premier League. Miesiąc później w czasie jednego z meczów emitowano angielski komentarz zamiast polskiego. Na przełomie 2022 i 2023 roku nie działały z kolei kanały linearne. Po kilku tygodniach usterkę usunięto.

Prezes UOKiK mówił o „powtarzających się problemach z transmisjami”

Do UOKiK klienci skarżyli się, że ich reklamacje były odrzucane. - Transmisje wydarzeń sportowych cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. Spółka, która w swoich przekazach twierdzi, że posiada „wysoką jakość streamingu” i „zapewnia najlepsze wrażenia” musi dysponować infrastrukturą, która sprosta popularności oferowanych treści. W razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi - podkreślał w listopadowym komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jego zdaniem, serwis powinien podejmować kroki adekwatne do szkody użytkowników. Fani piłki nożnej chcą oglądać mecz na żywo, a nie jego powtórkę. - Powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, proponowanie im więc, w ramach rekompensaty, zniżki na dalszy abonament, może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę - dodał Tomasz Chróstny.

Wówczas Viaplay zapowiedział, że złoży stosowne wyjaśnienia. - Wszystkie kwestie wyjaśniamy w ramach bezpośredniego i konstruktywnego dialogu, który prowadzimy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nasze stanowisko zostanie przedstawione bezpośrednio UOKIK w ramach wspomnianego dialogu, który trwa od momentu otrzymania zapytania ze strony Urzędu - przekazało biuro prasowe Viaplay.

UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów firmy. Zwykle tego typu postępowania trwają jednak wiele miesięcy. Na przykład szef UOKiK postawił zarzuty operatorowi kablowemu Vectra za jednostronne zmiany umów prowadzące do podwyżek w listopadzie 2021 roku. Dopiero pod koniec stycznia 2023 roku regulator nałożył na firmę 22,23 mln zł kary.

Nowy regulamin i nowe ceny

Od 1 marca 2023 roku zacznie obowiązywać nowy regulamin Viaplay. Jest to związane z wejściem w życie dyrektywy Unii Europejskiej.  W dokumencie pojawił się m.in. punkt o „błędach w ramach serwisu”. Viaplay sugeruje w nim, że wiele problemów może pojawić się z urządzeniami i łączami internetowymi użytkowników.

- W zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo, Użytkownik przyjmuje do wiadomości, że wpływ na dostęp do serwisu może mieć m.in odmowa dostępu przez sieć internetową lub przez inną sieć, inne problemy lub błędy sieciowe, lub problemy lub błędy dotyczące dostawcy sieci, problemy lub błędy o charakterze elektronicznym, komputerowym lub telekomunikacyjnym, oraz że nie ponosimy odpowiedzialności za ograniczenia w korzystaniu z serwisu spowodowane przeciążeniem lub tego rodzaju problemami lub błędami – można przeczytać w nowym regulaminie Viaplay.

Od marca Viaplay zaczyna transmitować wyścigi Formuły 1. W związku z tym wprowadza nowe pakiety i ceny. Opcja Total kosztować ma 55 zł miesięcznie i obejmuje wszystkie treści. W pakiecie Medium za 40 zł nie ma Premier League, Formuły 1 i gal KSW. Pakiet Films&Series obejmuje wyłącznie filmy, seriale i produkcje typu reality-show. Będzie dostępny od 9 marca. Do tej pory subskrypcja Viaplay kosztowała 34 zł miesięcznie.

Dołącz do dyskusji: UOKiK: Postępowanie w sprawie Viaplay w toku

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Saull
żadnych kar ...po prostu wypierdzielić ich z Polski ......niech sobie zabierają formułe premier lig itd ... w zagranicznych tv oglądam bez zacinania, opóznień w dobrej jakości
0 0
odpowiedź
User
m.
Była afera że chemia z Niemiec ma lepszy skład na swój rynek niż na inne rynki. Viaplay też dla wybranych nadaje w 4K, dla plebsu w 720p. Jakoś nikt się za to zabrać nie potrafi.
0 0
odpowiedź
User
Wxpp
Wykupiłem dostęp do nich by oglądnąć 3 i 4 sezon New Amsterdam. Jakość obrazu w porównaniu do np. Netflix lib Disney+ straszna.
0 0
odpowiedź