SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Widownia telewizji spada we wszystkich grupach wiekowych, największy ubytek wśród nastolatków

W tym roku w każdej wąskiej grupie wiekowej telewizja zanotowała spadek średniej widowni względem analogicznego okresu rok wcześniej o około kilka-kilkanaście procent. Największy ubytek nastąpił w grupie 16-19, a najmniejszy - 65+ - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

W tym roku w każdej wąskiej grupie wiekowej telewizja zanotowała spadek średniej widowni względem analogicznego okresu rok wcześniej o około kilka-kilkanaście procent. Największy ubytek nastąpił w grupie 16-19, a najmniejszy - 65+ - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

W okresie od 1 stycznia do 8 marca wszystkie kanały telewizyjne w Polsce średnio w każdej minucie oglądało 6,21 mln widzów. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej widownia zmalała o 7,07 mln osób - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Większe spadki nastąpiły w grupach 16-49 i 16-59. Było to odpowiednio 11 proc. (do 2,02 mln) i 10,02 proc. (do 3,05 mln).

Telewizja linearna to nadal medium o zasięgu i efekcie budowania marki masowej, z którym trudno wygrać. Jednak co raz więcej jednak telewizorów podłączonych do internetu i nawigacja na nich sprawiają, że telewizja linearna w postrzeganiu konsumentów staję się kolejną pozycją do wyboru obok Netflixa, Playera, czy SkyShowTime. Tym samym powoduje to spadki telewizji linearnej. Ale można postawić pytanie „czy spada ogólna ilość konsumpcji video na telewizorach?” - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes zarządu w Media Context.

- Dzisiaj, jeśli chcemy zobaczyć oscarowy film to nie idziemy do kina, a włączamy Netflixa lub Amazon Prime i zapewne znaczna cześć z nas robi to na telewizorze, niemal jakby włączała poniedziałkowy Mega Hit. U części widzów zatraca się podział miedzy telewizją linearną, a pozostałymi formami video. Samsung jako lider sprzedaży telewizorów prawdopodobnie za jakiś czas zechce monetyzować tę przewagę i będzie sprzedawał reklamy wyświetlane na swoich urządzeniach - opisuje ekspert.

Widownia grupy 18-19 lat stopniała o 19 proc.

Spadek średniej widowni telewizji względem analogicznego okresu rok wcześniej nastąpił w każdej wąskiej grupie wiekowej. Największą stratę zanotowano w grupach 18-19 - 18,93 proc. i 16-17 - 14,38 proc. Z kolei najmniejszą stratę zaobserwować można w grupie 65+ - o 2,05 proc.

Relatywnie niskie spadki zaobserwowano także w grupach 13-15 - o 5,17 proc. i 55-59 - o 5,36 proc.

- Starsze segmenty widzów bardziej przyzwyczajone do telewizji linearnej wolniej podlegają nowym trendom, stąd z reguły mniejsza dynamika spadkowa w tych grupach. Odwrotna sytuacja jest wśród młodszych widzów, którzy dużo częściej sięgają po np. Tik Toka, czy YouTube. Nadal jednak konsumują telewizję linearną, choć oczywiście nie tyle co starsze segmenty. W tych grupach telewizja linearna staje się droższa w dotarciu do najmłodszych, bardziej wyzywająca w planowaniu, ale nadal jest medium o dużym potencjale zasięgowym - informuje nas Rzeżuchowski.

Łączna widownia Jedynki w grupie 4+ w okresie od 1 stycznia do 8 marca br. zmalała (względem okresu 01-03.03.2022 r.) o 10,17 proc. Stacja straciła widownię w niemal wszystkich grupach wiekowych, wzrosty nastąpiły tylko w grupach 10-12 i 20-24.

Widownia całkowita Dwójki zwiększyła się o 2,59 proc. W tej stacji w około połowie grup nastąpiły spadki, a w około połowie - wzrosty.

Całościowa widownia Polsatu zmalała w badanym okresie o 10,59 proc. Wzrosty zanotowało tylko w grupach 25-29 i 65+.

Wynik TVN w 4+ zmalał o 2,24 proc. Największy wzrost stacja miała w grupie 13-15, a liderem wśród spadków była grupa 18-19.

Pozycję nowego lidera oglądalności rynku telewizyjnego w marcu 2023 roku wśród wszystkich widzów zajęła TVP1. W grupach 16-49 i 16-59 pierwszy był TVN. Wyraźnym wzrostem w czołówce wzrostem pochwalić się może Czwórka, a TVN24, TVP Info i Polsat News zanotowały duże spadki.

Dołącz do dyskusji: Widownia telewizji spada we wszystkich grupach wiekowych, największy ubytek wśród nastolatków

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
fgh
To przede wszystkim złe wskaźniki dla telewizji komercyjnych bo odpływ widzów to mniejsze wpływy z reklam i gorszej jakości kontent.
odpowiedź
User
i bardzo dobrze
TV to trup, poza sportem live nie ma tam co oglądać. Same odmóżdżające programy oraz dezinformacja. Nikt po tym płakać nie będzie.
odpowiedź
User
EK
To przede wszystkim złe wskaźniki dla telewizji komercyjnych bo odpływ widzów to mniejsze wpływy z reklam i gorszej jakości kontent.

To moze by jeszcze gorszy kontent.
odpowiedź