Więcej reklam piwa w radiu i gazetach. Kompania Piwowarska i Carlsberg w górę, w dół Namysłów i Van Pur
Producenci piwa w pierwszej połowie br. wydali na reklamę w mediach niemal tyle samo co przed rokiem. Zwiększyli inwestycje w radiu, gazetach i kinach, głównie kosztem magazynów i telewizji. Na pozycję lidera wysunęła się Kompania Piwowarska, która wyprzedziła Grupę Żywiec.
W okresie od stycznia do czerwca br. producenci piwa przeznaczyli na reklamy swoich marek w tradycyjnych mediach (bez internetu) 295,4 mln zł, zaledwie 0,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
Ponad 70 proc. tych budżetów trafiło do telewizji - było to 222,5 mln zł, o 3,8 proc. mniej niż rok temu. Browary zredukowały też w omawianym okresie nakłady reklamowe w magazynach - o 20,6 proc., do 5,4 mln zł.
W tym roku producenci piwa częściej wybierali do swoich kampanii radio, kina i gazety. Stacje radiowe na ich reklamach zarobiły przez sześć miesięcy tego roku o 115,7 proc. więcej niż przed rokiem - 1,26 mln zł. Kina - 92,9 proc. więcej, czyli 21,4 mln zł. Z kolei w gazetach reklamy piwa warte były 1,5 mln zł, o 80,8 proc. więcej niż rok temu. Aktywności browarów na nośnikach reklamy zewnętrznej warte były w tym roku z kolei 43,4 mln zł, a więc niemal tyle samo co w ub.r.
Cennikowe wydatki reklamowe producentów piwa na poszczególne media (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI 2015 | I-VI 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 231 169 418 zł | 222 459 168 zł | -3,8 |
Radio | 581 978 zł | 1 255 067 zł | 115,7 |
Gazety | 830 146 zł | 1 501 103 zł | 80,8 |
Magazyny | 6 810 929 zł | 5 410 710 zł | -20,6 |
Outdoor | 43 332 096 zł | 43 392 026 zł | 0,14 |
Kina | 11 110 639 zł | 21 430 808 zł | 92,9 |
Razem | 293 835 206 zł | 295 448 882 zł | 0,5 |
Tegorocznym liderem wydatków reklamowych wśród producentów piwa jest Kompania Piwowarska, która zdetronizowała Grupę Żywiec. W minionym półroczu wydała na wsparcie swoich marek 110,3 mln zł, co oznacza 12 proc. wzrost w skali roku.
Obecnie Kompania Piwowarska promuje przede wszystkim piwo Tyskie - w reklamach nawiązujących do igrzysk w Rio de Janeiro wznoszone są toasty za polskich sportowców.
Wydatki Grupy Żywiec, która spadła na drugie miejsce, były w tym roku niższe o 4,4 proc. i wyniosły blisko 110 mln zł. Aktualnie firma promuje piwo Leżajsk kampanią pod hasłem „Wolno wolno”.
Trzecie miejsce na podium zachował Carlsberg Polska z wydatkami na poziomie 51,3 mln zł (wzrost w skali roku o 4,9 proc.). Ten browar w jednej z ostatniej kampanii wspiera markę piwa Kasztelan Niepasteryzowane w kampanii pod hasłem „Zanurz się w bogactwie natury!”.
O 15,1 proc. mniej wydał w tym roku Browar Namysłów (13,2 mln zł), a wydatki firmy Van Pur spadły o 17,4 proc., do 5,5 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów piwa | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI 2015 | I-VI 2016 | zmiana proc. |
KOMPANIA PIWOWARSKA | 98 491 829 zł | 110 349 902 zł | 12 |
GRUPA ŻYWIEC | 115 086 531 zł | 109 978 742 zł | -4,4 |
CARLSBERG POLSKA | 48 934 097 zł | 51 333 439 zł | 4,9 |
BROWAR NAMYSŁÓW | 15 550 271 zł | 13 196 319 zł | -15,1 |
VAN PUR | 6 714 700 zł | 5 544 915 zł | -17,4 |
Razem | 293 835 206 zł | 295 448 882 zł | 0,5 |
Dołącz do dyskusji: Więcej reklam piwa w radiu i gazetach. Kompania Piwowarska i Carlsberg w górę, w dół Namysłów i Van Pur
– Poproszę żywca.
Prezes Carslerga:
– To ja carlsberga poproszę.
Na to prezes Ciechana:
– No to skoro panowie piwa nie piją, to ja colę poproszę.