WPP ze spadkiem wpływów o 9,3 proc. i 2,8 mld funtów straty, zwolnił 6,7 tys. pracowników
Według wstępnych danych koncern reklamowy WPP, do którego należą agencje Ogilvy, VMLY&R, GroupM zamknął 2020 rok stratą w wysokości 2,8 mld funtów. Zredukował liczbę pracowników z 106,5 do 99,8 tys. na koniec ub.r.
Pomijając odpis z tytułu utraty wartości 3,1 mld funtów, WPP osiągnął zysk operacyjny w wysokości 1,26 mld funtów, czyli o 19 proc. mniej niż w 2019 roku, i poprawił swój bilans poprzez zwiększenie przepływów pieniężnych i zmniejszenie zadłużenia netto.
Mark Read, dyrektor generalny WPP, był optymistycznie nastawiony do ożywienia po Covid-19, ponieważ spadek przychodów poprawił się w czwartym kwartale, a rok zakończył się lepszym wynikiem niż początkowo zakładano, w chwili wybuchu pandemii.
Roczne przychody pomniejszone o koszty przejściowe spadły o 8,2 proc., do 9,76 mld funtów w 2020 roku - przy 6,5 proc. spadku w czwartym kwartale w porównaniu z 7,6 proc. spadkiem w trzecim kwartale i 15,1 proc. w drugim kwartale ub.r.
- Widzimy wiele obszarów atrakcyjnego wzrostu dla WPP, od stałego przejścia do handlu elektronicznego, cyfryzacji mediów i potrzeby naszych klientów, aby przekształcić cel marki w działanie. Ostatnie 12 miesięcy pokazało znaczenie i wpływ komunikacji. Zapotrzebowanie klientów na proste, zintegrowane rozwiązania, które łączą wyjątkową kreatywność z zaawansowanymi danymi i możliwościami technologicznymi, ma tylko rosnąć i chociaż nadal istnieją wątpliwości co do wpływu wprowadzenia szczepionek i wzrostu gospodarczego, nadal oczekujemy, że rok 2021 będzie rokiem powrotu do zdrowia - powiedział Mark Read.
W USA i Kanadzie najmniejszy spadek
Przychody WPP w Ameryce Północnej spadły o 5,8 proc., w Wielkiej Brytanii - o 10,5 proc., w Europie Zachodniej o 8,1 proc., a w pozostałej części świata, w tym w regionie Azja i Pacyfik - o 10,3 proc.
VMLY & R była „najlepiej działającą agencją zintegrowaną”, która powróciła do wzrostu w IV kwartale i „wykazała poprawę dynamiki biznesowej od czasu połączenia”.
Wunderman Thompson „poprawił się nieznacznie kwartał do kwartału”, podczas gdy trendy w Ogilvy i Grey „nieznacznie się pogorszyły”.
Przychody GroupM spadły o 4,1 proc. w IV kwartale, czyli podobnie jak w III kwartale 2020 roku.
Odpis z tytułu utraty wartości w wysokości 3,1 mld funtów
WPP już w sierpniu 2020 roku ogłaszało znaczną część odpisu aktualizującego w wynikach półrocznych, ale spółka przeprowadziła dalsze testy wartości firmy i dokonała innych korekt księgowych, w tym zmian w kapitale obrotowym, co wpłynęło na wyniki roczne.
Odpis z tytułu utraty wartości firmy wyniósł 2,82 mld funtów, co „w dużej mierze odzwierciedla niekorzystny wpływ Covid-19 na szereg przedsiębiorstw w Grupie”, a także dalsze 300 mln dolarów dla spółek stowarzyszonych.
„Wpływ tych globalnych warunków gospodarczych i okoliczności handlowych był na tyle poważny, że wskazywał na utratę wartości bilansowej wartości firmy” - informuje WPP.
Odpisy z tytułu utraty wartości obejmowały: 1,2 mld funtów dla Wunderman Thompson, 517 mln funtów dla VMLY & R, 145 mln funtów dla BCW i 841 mln funtów dla agencji specjalistycznych, w tym 306 mln funtów dla Geometry Global i 185 mln dolarów dla Landor i Fitch.
Read powiedział, że można się spodziewać odpisów z tytułu utraty wartości ze względu na skalę spowolnienia Covid-19, a wiele z nich dotyczy przejęć dokonanych kilkadziesiąt lat temu, szczególnie Y&R Group, która miała wiele agencji, w tym Y&R i Wunderman.
Dołącz do dyskusji: WPP ze spadkiem wpływów o 9,3 proc. i 2,8 mld funtów straty, zwolnił 6,7 tys. pracowników