Wyborcza liderem w I półroczu
Gazeta Wyborcza została liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w pierwszej połowie 2006 r.
Druga jest Rzeczpospolita, a trzecie - Życie Warszawy, do których zbliża się debiutujący Dziennik. Pozostali liderzy bez zmian – zwycięstwo w swoich kategoriach odnieśli: Radio ZET, TVN i Onet.pl – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów.
W pierwszych miesiącach 2006 r. najczęściej przytaczano doniesienia Gazety Wyborczej (7818 razy), która wyprzedziła Rzeczpospolitą o 1181 materiałów. W badanym okresie Gazeta Wyborcza wygrywała w zestawieniu czterokrotnie, a Rzeczpospolita – tylko dwa razy. W analogicznym czasie w 2005 r. lepsza była również Gazeta Wyborcza. Trzecie miejsce w zestawieniu zajęło Życie Warszawy. W maju dziennik ten awansował na drugie miejsce rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów, dzięki licznym powołaniom związanym z doniesieniami o współpracy księży z SB. Co ciekawe, Życie Warszawy w czerwcu wyprzedził Dziennik. Jeśli utrzyma się tendencja wzrostowa w powołaniach na tę nową gazetę, to być może Życie Warszawy znajdzie się poza podium zestawienia IMM za cały 2006 r. Jednak nadal pozostanie zdecydowanym liderem wśród mediów regionalnych – w I połowie br. ŻW wygrało z drugim w tym zestawieniu Tygodnikiem Podhalańskim różnicą 3159 publikacji.
Gazeta Wyborcza - 7818
Rzeczpospolita - 6637
Życie Warszawy - 3312
Dziennik - 1849
Puls Biznesu - 1221
Gazeta Prawna - 1140
Fakt - 1068
Newsweek - 946
Wprost - 921
Super Express - 914
Nasz Dziennik - 675
Trybuna - 620
Radio Zet - 609
Polityka - 534
Parkiet - 529
W rankingu cytowań zwraca uwagę bardzo dobry debiut Dziennika. Gazeta, która pojawiła się na rynku 18 kwietnia, w krótkim czasie dołączyła do grona najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Wyrazem rosnącej opiniotwórczości Dziennika jest wysoka, czwarta lokata w zestawieniu. Większego znaczenia nabrały też gazety ekonomiczne – Puls Biznesu i Gazeta Prawna. W I połowie 2006 r. zajęły one odpowiednio piąte i szóste miejsce w rankingu, natomiast w pierwszych miesiącach 2005 r. uplasowały się dopiero na trzynastej (PB) i dwunastej pozycji (GP). O powolnym spadku w czołówce zestawienia można mówić w przypadku Trybuny.
84 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a 16 proc. - lokalnych.
Liderzy pozostałych mediów pozostają niezmienieni - pierwsze miejsce wśród stacji radiowych objęło Radio ZET, wśród stacji telewizyjnych – TVN, a najlepszym portalem internetowym okazał się Onet.pl. Te media najczęściej w ostatnim roku zajmowały pozycję lidera w swoich kategoriach, podobnie było w analogicznym okresie w 2005 r.
Najchętniej cytowane media były zwykle przywoływane w przeglądach prasy, a także w kontekście polskiej polityki oraz ekonomii, rynku i finansów. Spośród afer i spraw bieżących najwyżej w klasyfikacji tematów powołań znalazły się: afera związana ze współpracą księży z SB, sprawy związane z PZU (m.in. prywatyzacja spółki, powołanie nowego prezesa), lustracja Z. Gilowskiej i ogólnie temat lustracji, tragedia w Katowicach, sprawa dymisji A. Urbańskiego oraz afera związana z A. Mikoszem.
Rywalizację tabloidów po sześciu miesiącach 2006 r. wygrał Fakt, pokonując Super Express różnicą 154 publikacji. Natomiast wśród tygodników opiniotwórczych pierwsze miejsce zajął Newsweek, wyprzedzając Wprost i Politykę.
Do końca czerwca 2006 roku zgromadzono 29367 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych), w których pojawiały się odniesienia do innych mediów. Dziennikarze powoływali się w nich na wiadomości z innych źródeł 37144 razy (15486 razy w prasie, 14050 w telewizji i 7608 w radiu).
Dołącz do dyskusji: Wyborcza liderem w I półroczu