SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Cyfrowy Polsat w I kwartale: duży spadek zysku netto, stabilne przychody

W pierwszym kwartale 2022 r. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wpływy sprzedażowe na poziomie 2,99 mld zł, niemal takie same jak rok wcześniej. Z kolei jej zysk netto jednostki dominującej spadł o 44,8 proc. do 214,9 mln zł.

Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego PolsatuZygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu

Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wzrosły o 3,5 proc. do 1,72 mld zł. Jak podano w raporcie jest to efekt skutecznej realizacji naszej strategii budowania wartości klienta, co znajduje odzwierciedlenie w wysokiej dynamice wzrostu ARPU, jak również w związku z konsolidacją od lipca 2021 roku wyników spółki Premium Mobile.

Przychody hurtowe spadły o 7,7 proc. do 813 mln zł przede wszystkim w wyniku regulacyjnego, sukcesywnego obniżania stawek międzyoperatorskich MTR i FTR za zakańczanie ruchu w sieci Plusa przez innych operatorów.

- Ponadto, w związku z przejęciem kontroli nad spółką Premium Mobile w drugim półroczu 2021 roku nastąpiła eliminacja konsolidacyjna przychodów hurtowych generowanych na transakcjach z tą spółką. Dodatkowo, w efekcie rozpoczętej wojny w Ukrainie, nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu nie wykazały w pierwszym kwartale 2022 roku oczekiwanego przez nas wzrostu - napisano w raporcie. Wpływy ze sprzedaży sprzętu wzrosły w I kwartale z 333 mln zł do 337 mln zł.

Zysk EBITDA zmniejszył się o 316,1 mln zł do poziomu 766,6 mln zł przy marży EBITDA na poziomie 25,7 proc. - Głównymi czynnikami stojącymi za spadkiem była dekonsolidacja wyniku sprzedanej spółki Polkomtel Infrastruktura, nieoczekiwana eliminacja wzrostu przychodów reklamowych w efekcie rozpoczęcia wojny przez Rosję, koszt udzielonego przez nas wsparcia finansowego i rzeczowego na rzecz Ukrainy oraz presja inflacyjna przekładająca się w szczególności na wyższe koszty zakupu energii elektrycznej – czytamy w raporcie.

Skorygowany wynik EBITDA z wykluczeniem kosztu wynikającego z udzielonego przez firmę wsparcia na rzecz Ukrainy oraz wyniku spółki Polkomtel Infrastruktura wyniósł 800,7 mln zł i był niższy o 11,8 proc. Skutkował on marżą EBITDA wynoszącą 26,8 proc. (-3,6 pkt proc.).

Cyfrowy Polsat z 13,4 mln klientów kontraktowych

Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 3 proc. do 2,5 mln. Liczba usług kontraktowych u klientów B2C wzrosła o ponad 200 tys. do 13,4 mln. Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł o 3,9 proc. do 69,8 zł. Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie jest na poziomie 6,8 proc. w skali roku i spada.

Z 2,67 mln do 2,83 mln wzrosła liczba usług prepaid (m.in. w związku z dystrybucją darmowych starterów dla obywateli Ukrainy). Jednocześnie wprowadzone zmiany ofertowe przełożyły się na wzrost ARPU o 10,3 proc. do poziomu 17,2 zł.

- Mimo znaczącej zmiany w sytuacji geopolitycznej i makroekonomicznej skutecznie realizujemy naszą strategię multiplay. Na koniec marca z oferty usług łączonych korzystało już 2,5 mln naszych klientów. Dostarczamy o 200 tys. usług kontraktowych więcej niż rok temu. Wraz z rosnącą popularnością naszych taryf 5G przyczyniło się to do wzrostu średniego przychodu od klientów indywidualnych do blisko 70 zł. Niezmiennie na bardzo niskim poziomie 6,8 proc. pozostaje wskaźnik rezygnacji z naszych usług, co świadczy o skuteczności naszych działań - mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Przychody segmentu mediowego Cyfrowego Polsatu wzrosły o 5 proc. do 534 mln zł, a skorygowana EBITDA zmniejszyła się o 34 proc. do 97 mln zł. Dynamika przychodów z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat była zgodna z rynkiem. W efekcie udział grupy w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu osiągnął poziom 28,4 proc.

- W obliczu wyzwań natury geopolitycznej i makroekonomicznej pozytywnie oceniamy realizowane przez nas wyniki operacyjne oraz stabilny i powtarzalny wzrost przychodów detalicznych. Koncentrujemy się na dalszej budowie ARPU i jednoczesnym dopasowaniu kosztów do nowych wyzwań. Silna kondycja finansowa i duże zasoby płynności umożliwiają nam przyspieszenie realizacji projektów z segmentu Czystej Energii, co zapewni rozwój naszego biznesu w kolejnych latach - dodaje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Dołącz do dyskusji: Grupa Cyfrowy Polsat w I kwartale: duży spadek zysku netto, stabilne przychody

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
widz
Mój znajomy napisał, że jedzie na plan serialu na rosyjskiej licencji dla Polsatu, kiedy on to zapowiadał, że już nie będzie wspierać reżimu.
To jest finansowanie wojny!
odpowiedź
User
Tubylec
Czy Solorz jest sowieckim oligarchą, a raczej słupem, który zbiera dane Polaków?
odpowiedź
User
Hmm
A może by w stacjach telewizyjnych które na co dzień sieją propagandę urządzić hotel dla migrantów z punktem szczepień na Plandemię
odpowiedź