YouTube traci przychody reklamowe z powodu TikToka
W pierwszym kwartale 2022 roku YouTube osiągnął wpływy z reklam w wysokości 6,87 mld dolarów. To więcej o 14 procent rok do roku, ale dynamika wzrostów reklamowych w serwisie wyraźnie spadła. Dobrze radzi sobie platforma Shorts, która notuje obecnie ponad 30 mld odsłon każdego dnia.
Według informacji podanych we wtorek, w pierwszym kwartale br. przychody koncernu Alphabet (właściciela m.in. Google’a i YouTube’a) zwiększyły się rok do roku o 22,9 proc. do 68,01 mld dol., a zysk netto zmalał z 17,93 do 16,44 mld dol. Firma zapowiedziała, że przeznaczy do 70 mld dol. na skup swoich akcji.
Czytaj także: Tomasz Rożek otwiera na YouTube kanał edukacyjny po ukraińsku
Google’s Q1 revenue:
— Jon Erlichman (@JonErlichman) April 26, 2022
2022: $68.0 billion
2021: $55.3 billion
2020: $41.2 billion
2019: $36.3 billion
2018: $31.1 billion
2017: $24.8 billion
2016: $20.3 billion
2015: $17.3 billion
2014: $15.4 billion
2013: $12.9 billion
2012: $10.6 billion
2011: $8.6 billion
2010: $6.8 billion
YouTube zwalnia
Dane finansowe opublikowane przez Alphabet rozczarowały rynek, bowiem analitycy spodziewali się po internetowym gigancie nieco lepszych rezultatów kwartalnych.
Jak biznesowo wypadł znajdujący się w strukturach Alphabet serwis YouTube? Okazuje się, że w jego wypadku pojawiły się pewne niepokojące syndromy. Sprzedaż reklam na platformie w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. wzrosła o 14 proc., osiągając poziom 6,87 mld dol. Ale spadła w porównaniu z czwartym kwartałem 2021 roku (wyniosły wtedy 8,6 mld dol.).
Ten wynik rozminął się z oczekiwaniami Wall Street o ponad 600 mln dol. i stanowił znaczne ochłodzenie w stosunku do gorącego tempa, jakie gigant wideo odnotował w okresie pandemii Covid-19. Analitycy oczekiwali wcześniej, że wpływy reklamowe YouTube’a wyniosą w tym kwartale 7,48 mld dol. Dla porównania, przychody YouTube’a z reklam wzrosły o 49 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego, a w całym 2021 r. - o 46 proc.
- Spadek przychodów z reklam w YouTube odzwierciedla przede wszystkim zniwelowanie wyjątkowych wyników reklamy typu direct response w pierwszym kwartale 2021 r. - zaznaczyła podczas konferencji prasowej Ruth Porat, dyrektor finansowa Alphabet/Google. Powiedziała, że YouTube odnotował również spowolnienie wydatków reklamodawców marek w Europie, związane z wojną Rosji z Ukrainą. Porat dodała, że przychody Alphabet w drugim kwartale br. będą odzwierciedlać wpływ zaprzestania przez spółkę większości działań komercyjnych w Rosji na początku marca.
Jak podaje Alphabet, w raportowanym okresie usługi subskrypcyjne YouTube’a nadal odnotowywały znaczną dynamikę przychodów, napędzaną przez wzrost YouTube TV, YouTube Music i YouTube Premium.
Sundar Pichai, dyrektor generalny Alphabet i Google zdradził, że YouTube Shorts - segment krótkich form wideo na platformie - ma obecnie średnio ponad 30 mld odsłon dziennie, co oznacza z górą czterokrotny wzrost z 6,5 mld rok temu.
- Jak zawsze w przypadku naszych produktów, skupiamy się przede wszystkim na zapewnieniu użytkownikom wspaniałych wrażeń, a z czasem będziemy pracować nad monetyzacji – zapowiedział Pichai. Ujawnił też, że w nadchodzącym roku YouTube wprowadzi nowe funkcje sterowania za pomocą smartfonów i interaktywności dla podłączonych telewizorów, umożliwiając użytkownikom komentowanie i udostępnianie treści. Według obecnych danych widzowie oglądają codziennie ponad 700 mln godzin treści z YouTube’a w odbiornikach podłączonych do sieci.
Czytaj także: Youtuberzy z Nowej Zelandii sparodiowali "Wiedźmina"
Zdaniem analityków YouTube traci przychody reklamowe z powodu TikToka, który dynamicznie zyskuje na popularności.
Dołącz do dyskusji: YouTube traci przychody reklamowe z powodu TikToka