Koniec z nieuzasadnionym geoblokowaniem. W UE można robić zakupy w zagranicznych e-sklepach
Od 3 grudnia 2018 r. weszło w życie nowe rozporządzenie zaproponowane przez Komisję Europejską w maju 2016 r. mające na celu zakończenie praktyki nieuzasadnionego blokowania geograficznego w internecie.
Dzięki nowym przepisom Europejczycy nie będą już mieli problemów ze stronami internetowymi, które blokują im dostęp lub przekierowują ich na inne strony tylko dlatego, że dany klient lub jego karta kredytowa pochodzą z innego kraju. Niezależnie od tego, w jakim miejscu w Unii się znajdują, będą mogli uzyskać dostęp do towarów i usług w internecie.
Przy tej okazji Andrus Ansip, wiceprzewodniczący do spraw jednolitego rynku cyfrowego, Elżbieta Bieńkowska, komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP, Věra Jourová, komisarz ds. sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, oraz Marija Gabriel, komisarz do spraw gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego, wystosowali oświadczenie o następujące treści:
"W 2015 r. 63 proc. stron internetowych nie pozwalało na zakupy klientom z innych krajów UE. W rezultacie niemal dwie trzecie konsumentów, którzy chcieli robić zakupy w internecie za granicą, nie mogły tego zrobić. Ta praktyka skończy się 3 grudnia. Chcemy Europy bez barier, co oznacza również usunięcie barier dla zakupów przez internet.
Zakończenie nieuzasadnionego blokowania geograficznego jest kolejną ważną inicjatywą obok zniesienia opłat roamingowych, wprowadzenia nowych przepisów dotyczących ochrony danych i zapewnienia możliwości podróżowania z własnymi treściami online, która sprawi, że jednolity rynek cyfrowy stanie się rzeczywistością dla wszystkich, co przyniesie konkretne korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom.
Nowe przepisy zapewnią konsumentom szerszy wybór produktów po konkurencyjnych cenach, a co za tym idzie – lepsze oferty. Skorzystają na tym także przedsiębiorstwa – ich baza klientów rozszerzy się poza granice kraju, a koszty transakcji i koszty administracyjne spadną. Wspomniane rozporządzenie jest również częścią szerzej zakrojonych działań UE mających na celu pobudzenie handlu elektronicznego na jednolitym rynku, co obejmuje środki mające na celu lepszą ochronę konsumentów w internecie, zapewnienie przystępnych cenowo transgranicznych usług doręczania paczek, a także uproszczenie przepisów dotyczących VAT w celu ułatwienia zakupu i sprzedaży towarów w internecie.
Wzywamy teraz wszystkie państwa członkowskie do zapewnienia skutecznego wdrożenia tych przepisów oraz do tego, by zrobiły wszystko, co w ich mocy, by wymogi rozporządzenia były skutecznie egzekwowane już od pierwszego dnia jego obowiązywania. Apelujemy również o porozumienie w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprzedaży towarów i usług cyfrowych oraz zakupów przez internet. Wszystkie te elementy mają kluczowe znaczenie dla stworzenia dobrze funkcjonującego i konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego."
Państwa członkowskie UE, odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów rozporządzenia, muszą teraz stworzyć niezbędne struktury, aby zapewnić sprawne rozpoczęcie jego stosowania. W szczególności muszą wyznaczyć organy, którym powierzą jego egzekwowanie i organy, które będą udzielać konsumentom praktycznej pomocy. Ponadto państwa członkowskie muszą ustanowić skuteczne, proporcjonalne i odstraszające środki, które będą stosowane w przypadku naruszenia przepisów rozporządzenia.
Do marca 2020 r. Komisja Europejska przeprowadzi pierwszy przegląd rozporządzenia w sprawie blokowania geograficznego. Ocena obejmie ewentualne rozszerzenie zasady niedyskryminacji w zakresie dostępu do towarów i usług na usługi nieaudiowizualne świadczone drogą elektroniczną, których głównym elementem są treści chronione prawem autorskim, takie jak e-booki, muzyka, gry i oprogramowanie. Komisja sprawdzi również, czy w innych sektorach, takich jak usługi transportowe i audiowizualne, nie trzeba znieść wszelkich innych nieuzasadnionych ograniczeń ze względu na przynależność państwową oraz miejsce zamieszkania lub siedziby.
Jak podkreśla KE, celem rozporządzenia, które weszło właśnie w życie, jest zapewnienie konsumentom i przedsiębiorstwom większych możliwości w obrębie rynku wewnętrznego UE. W szczególności służy ono wyeliminowaniu sytuacji, w których konsument nie jest w stanie kupować towarów i usług od przedsiębiorstw handlowych zlokalizowanych w innym państwie członkowskim, nawet na tych samych warunkach co ludność miejscowa, wyłącznie ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub siedzibę.
W badaniu przeprowadzonym przez Komisję w 2015 r. stwierdzono, że tylko 37 proc. stron internetowych faktycznie pozwala klientom z innych państw UE na osiągnięcie ostatniego etapu przed zakończeniem zakupu, polegającego na wprowadzeniu danych dotyczących płatności.
Dołącz do dyskusji: Koniec z nieuzasadnionym geoblokowaniem. W UE można robić zakupy w zagranicznych e-sklepach