Spotify zwolni 6 proc. pracowników. To około 600 osób
Platforma streamingu audio Spotify poinformowała o redukcji zatrudnienia o 6 proc. W firmie pracuje 9808 osób - pracę ma stracić około 600 osób. Z platformą żegna się Dawn Ostroff, dyrektorka ds. treści i reklamy.
Ze Spotify w najbliższym czasie pożegna się około 600 osób. W związku ze zwolnieniami platforma wyda na odprawy od 38 do 49 milionów dolarów.
Odchodzącym mają zostać zapewnione odprawy średnio w wysokości pięciomiesięcznych pensji.
Powodem takiej decyzji są koszty firmy, które rosną dwa razy szybciej niż przychody. - Nie jest to do utrzymania w dłuższym okresie. Z perspektywy czasu uważam, że byłem zbyt ambitny, przedkładając inwestycje przed wzrostem przychodów - napisał Daniel Ek, szef Spotify.
Zwolnienia będą miały szerszy zasięg niż poprzednia runda redukcji etatów w październiku 2022 roku, która dotknęła pracowników pracujących nad anulowanymi projektami studiów podcastów Gimlet i Parcast.
Wydatki operacyjne Spotify rosły w zeszłym roku dwa razy szybciej niż jego przychody, ponieważ platforma mocno inwestowała w segment podcastów, który jest bardziej atrakcyjny dla reklamodawców ze względu na wyższy poziom zaangażowania użytkowników - podkreśla Reuters.
"Jak dobrze wiecie, w ciągu ostatnich kilku miesięcy podjęliśmy znaczny wysiłek, aby ograniczyć koszty, ale to po prostu nie wystarczyło" - napisał w notce do pracowników Daniel Ek, szef Spotify. Wyjaśnił, że zwolnienia spowodowane są trudną sytuacją makroekonomiczną spółki. "Byłem zbyt ambitny w inwestowaniu przed wzrostem naszych przychodów" - tłumaczy.
W związku z reorganizacją Spotify pożegna się z dyrektorką odpowiedzialną za segmenty reklamy i treści, Dawn Ostroff. Zostanie jednak na pewien czas starszym doradcą Spotify.
Dodatkowo Alex Norström, obecnie chief freemium business officer, oraz Gustav Söderström, obecnie chief research & development officer, zostają awansowani na co-presidents firmy.
Złe wyniki finansowe
Na koniec września 2022 roku platforma miała na świecie 456 mln użytkowników. Jej przychody rok do roku wzrosły o 21 proc. do 3,04 mld euro, a wynik operacyjny poszedł w dół z 75 mln euro zysku do 194 mln euro straty.
Liczba użytkowników korzystających z darmowej wersji platformy wzrosła ze 220 do 273 mln, a subskrybentów - ze 172 do 195 mln. Spotify pozyskało netto 7 mln płacących subskrybentów.
Na koniec trzeciego kwartału 2022 roku firma zanotowała 194 mln euro straty operacyjnej, wobec 75 mln euro zysku rok wcześniej, a wynik netto zmalał z 2 mln euro zysku do 166 mln euro straty.
2,6 mld euro z subskrypcji na Spotify
Płacących użytkowników jest mniej niż niepłacących, ale zapewniają Spotify zdecydowaną większość przychodów. Rok do roku wpływy z subskrypcji zwiększyły się o 22 proc. do 2,65 mld zł, a z reklam - o 19 proc. do 385 mln euro.
Ok. 40 proc. subskrybentów platformy jest w Europie, ok. 30 proc. - w Ameryce Północnej, a ok. 20 proc. - w Ameryce Środkowej i Południowej
Big techy zwalniają
Spotify to kolejna globalna firma technologiczna, która na przestrzeni ostatnich tygodni ogłosiła plan zwolnień. Redukcje zatrudnienia dotknęły już właściciela Google, spółkę Alphabet, Amazona, Meta (właściciela Facebooka i Instagrama) czy Microsoft. Alphabet zamierza zwolnić 12 000 osób, Amazon 18 000, a Microsoft - około 10000 osób. Meta ogłosiła plany cięć zatrudnienia o 11000 pracowników. Zwolnienia nie ominęły w końcówce ubiegłego roku także innych firm, takich jak Snap, Twitter i Netflix.
Dołącz do dyskusji: Spotify zwolni 6 proc. pracowników. To około 600 osób