AVT-Korporacja podzieliła się na dwie spółki w celu sukcesji rodzinnej. W ub.r. 27 mln zł wpływów i 431 tys. zł zysku
Firma AVT-Korporacja, wydawca specjalistycznych magazynów prasowych i serwisów internetowych, na początku maja przeniosła swoją zorganizowaną część przedsiębiorstwa do spółki AVT SPV. W ub.r. zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,1 proc. do 27,11 mln zł oraz zysku netto z 830,3 do 430.8 tys. zł. W kwietniu przychody spółki zmalały rok do roku o 26 proc.
W sprawozdaniu AVT-Korporacji opisano, że firma przeniosła swoją zorganizowaną część przedsiębiorstwa w zamian za jeden udział spółki AVT SPV.
- W aspekcie księgowym jest to zdarzenie opisywane jako objęcie przez Spółkę jednego udziału w podmiocie powiązanym i jego pokrycie Zorganizowaną Częścią Przedsiębiorstwa, którego wartość bilansowa składników majątkowych jest ok 2,5 wyższa niż cena objęcia tego udziału, ustalona na podstawie wyceny przez niezależnego rzeczoznawcę, metodą dochodową na kwotę 2.800.000zł, podczas gdy wartość księgowa wynosi ok. 7.000.000 zł - podano.
Prezesem i większościowym udziałowcem obu spółek jest obecnie Lela Marciniak, tą pierwszą zarządza od 19 lat.
Celem sukcesja rodzinna, odrzucono kolejną ofertę sprzedaży
Władze AVT-Korporacji tłumaczą, że duża część działalności firmy została przeniesiona do innego podmiotu w celu przeprowadzenia sukcesji rodzinnej. - Spółka AVT-Korporacja jest biznesem rodzinnym, który po 30 latach rozwoju jest przekazywany kolejnemu pokoleniu właścicieli, ambitnych i energicznych, by go dalej dynamicznie rozwijali. Podział Spółki ma na celu stworzenie właściwych warunków do rozwoju dwóch firm działających w całkowicie różnych segmentach rynku. Logicznym następstwem takiego celu sukcesji jest podział Spółki i wycena ZCP oparta na wartości rynkowej działającej firmy, wycenionej przez rzeczoznawcę metodą dochodową, a nie w wartości bilansowej aktywów trwałych - stwierdzono w sprawozdaniu.
Po podziale AVT-Korporacja ma zajmować się działalnością handlowo-deweloperską, a AVT SPV - wydawniczą. Zapowiedziano, że w każdej z firm zostanie powołany odrębny zarząd.
- Firma handlowa, której obecna wartość rynkowa jest niższa niż wartość rynkowa jej majątku trwałego, będzie się rozwijać generując znacznie wyższe niż obecnie zyski i budując wartość wielokrotnie wyższą od wartości posiadanego obecnie majątku trwałego - zapowiedziano. - Z kolei wartość rynkowa Wydawnictwa, mimo uszczuplenia majątku trwałego, jest determinowana głównie nieujawnionymi w bilansach księgowych wartościami niematerialnymi w postaci know-how i praw do tytułów czasopism generujących istotne marże. Wpływ zmniejszenia aktywów bilansowych na bieżącą działalność biznesową Wydawnictwa jest neutralny - dodano.
Zarząd AVT-Korporacji podkreślił, że obecna większościowa właścicielka nie była zainteresowana sprzedażą firmy. - Niejednokrotnie kierowano do nas zapytania dotyczące zakupu poszczególnych tytułów, a nawet całego wydawnictwa. Ostatnia taka propozycja miała miejsce w styczniu br. Wpłynęła do nas od działającego globalnie niemieckiego wydawcy magazynów specjalistycznych - opisano.
- Obecną wartość rynkową całego wydawnictwa szacuje się w przedziale 20-40 mln zł. Widzimy jednak potencjał dla zbudowania znacznie wyższej wartości w najbliższych kilku latach - zapewniono.
W ub.r. spadek przychodów i zysku, 10 proc. z internetu
AVT-Korporacja wydaje 36 miesięczników i dwumiesięczników specjalistycznych, dotyczących m.in. budownictwa i wnętrzarstwa („Budujemy Dom”, „Czas na Wnętrze”, „Gardeners' World Edycja Polska”), elektroniki (m.in. „Elektronik”, „Elektronika Praktyczna”, „Świat Radio”, „Raspberry Pi”), zdrowia i tematyki rodzinnej (m.in. „O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą”, „Holistic Health”, „Lecz się Dietą”, „Dziecko Najlepsza Inwestycja”, „Good Food Edycja Polska”) , komputerów i hi-tech (m.in. „Digital Camera Polska”, „Zarabiaj na Fotografii”, „Młody Technik”, „Gwiezdne Wojny”) oraz branży muzycznej (m.in. „Audio”, „Gitarzysta”, „Perkusista”, „Basista”, „Estrada i Studio”).
Ponadto firma jest wydawcą ponad 40 tematycznych serwisów internetowych, na czele z Budujemydom.pl.
W ub.r. AVT-Korporacja osiągnęła 27,11 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 27,69 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 2,1 proc. W sprawozdaniu podano, że ok. 57 proc. zeszłorocznych wpływów pochodziło ze sprzedaży powierzchni reklamowej w tytułach prasowych i serwisach internetowych, ok. 23 proc. ze sprzedaży prasy, a ok. 20 proc. ze sprzedaży podzespołów i akcesoriów elektronicznych.
- Ogólnoświatowa tendencja spadku sprzedaży prasy papierowej ma oczywiście miejsce, ale wyniki naszego wydawnictwa dobitnie pokazują, że nie dotyczy wszystkich segmentów rynku prasowego. W ostatnich latach nasza spółka pokazuje wyróżniającą stabilność obrotów i zysków. Stanowimy przykład firmy działającej na solidnych i wiarygodnych podstawach ekonomicznych, co warto podkreślić ze względu na potoczne opinie o schyłkowym, a więc zagrożonym ekonomicznie biznesie prasowym - zapewnia zarząd AVT-Korporacji w sprawozdaniu.
W raporcie podano też, że w ub.r. ok. 10 proc. przychodów firmy wygenerowano w internecie. - W roku 2019 rozwijaliśmy również wydania mobilne (tabletowe i smartfonowe) naszych tytułów. Niemal wszystkie tytuły AVT, poza wydaniami papierowymi i e-wydaniami, mają również swoje wersje mobilne. W odpowiedzi na rosnące znaczenie opiniotwórcze mediów społecznościowych, dużą wagę przywiązujemy do moderacji fanklubów skupiających najaktywniejszych czytelników naszych czasopism na stronach Facebooka oraz Instagramu - opisano.
- Niezwykle istotne dla stabilności ekonomicznej naszego wydawnictwa jest duże zróżnicowanie portfolio. Wzrosty w jednych tytułach kompensują nam regres w innych - zaznaczono - podkreśliło kierownictwo firmy.
Ponad 12 mln zł kosztów pracowniczych, zysk w dół
Koszty operacyjne AVT-Korporacji zmalały rok do roku o 0,4 proc. - z 26,39 do 26,28 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia wzrosły z 11,41 do 11,63 mln zł, a na ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 747,4 do 776,2 tys. zł. W górę poszły też nakłady na zużycie materiałów i energii - z 426,5 do 436,3 tys. zł.
Za to koszty usług obcych zmniejszyły się z 8,69 do 8,54 mln zł, amortyzacji - ze 185 do 184,7 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 4,93 do 4,71 mln zł.
Zmalały wskaźniki rentowności firmy: zysk sprzedażowy z 1,3 mln zł do 822,6 tys. zł, zysk brutto z 917,9 do 583,8 tys. zł, a zysk netto (po odliczeniu zapłaconego podatku dochodowego, który w 2018 roku wyniósł 87,7 tys. zł, a w ub.r. 153 tys. zł) - z 830,3 do 430,8 tys. zł.
W połowie czerwca wspólnicy spółki zdecydowali się przeznaczyć jej zeszłoroczny zysk na kapitał rezerwowy.
Zawieszone spłaty kredytu i danin wskutek epidemii
W sprawozdaniu poinformowano, że władze AVT-Korporacji 11 marca przyjęły ramowy program działań w związku z epidemią koronawirusa. Firma na sześć miesięcy zawiesiła spłatę kredytu bankowego (dzięki czemu oszczędza ok. 55 tys. zł miesięcznie) i składek do ZUS (ok. 110 tys. zł miesięcznie) oraz uzyskała od skarbówki obniżenie wpłaty z tytułu podatku dochodowego (ok. 21 tys. zł miesięcznie).
Przychody sprzedażowe firmy w kwietniu były o 26 proc. niższe niż rok wcześniej. Na tej podstawie spółka uzyskała od Polskiego Funduszu Rozwoju 1,08 mln zł kredytu, którego nawet 75 proc. przy spełnieniu wyznaczonych warunków może być bezzwrotne.
- W ramach uniknięcia nadmiernych strat została przeprowadzona analiza kosztów każdej redakcji i zoptymalizowano stawki autorskie za artykuły, objętość numeru, nakład, klasa papieru itp. Zostały też renegocjowane zagraniczne umowy licencyjne - wyliczono.
Z drugiej strony firma w swoim sklepie internetowym Ulubionykiosk.pl zaczęła sprzedawać e-booki. - Podejmujemy też działania podnoszące atrakcyjność reklamowania się na naszych stronach internetowych - zaznaczono.
- Poważnie zaawansowane są projekty bezmagazynowej komercji na portalach zielonyogrodek.pl, ktociewyleczy.pl oraz fotopolis.pl, które są oparte na technologiach dropshiping i fullfilment. Niektóre istniejące już elementy e-commerce pokazały swój potencjał biznesowyw ostatnim okresie. Na przykład serwis ulubionykiosk.pl w tym roku podwoił sprzedaż czasopism papierowych, a wydań cyfrowych sprzedaje trzy razy więcej niż w ubiegłym roku - opisano.
AVT-Korporacja chce mieć ponad połowę wpływów z internetu
Kierownictwo AVT-Korporacji podało, że obecnie w internecie generuje już ponad 20 proc. swoich przychodów, a ten udział szybko rośnie. - Trzeba przyznać, że sprzyja temu stan epidemii, którego w tej części naszej działalności jesteśmy beneficjentem - zaznaczyło.
- Zadaniem nowego zarządu będzie zwiększenie udziału przychodów digital do ponad 50 proc. całkowitych przychodów spółki, co pozwoli zaliczyć spółkę do szczególnie wysoko wycenianego na rynku segmentu firm technologicznych. Analogiczne co do wielkości i wyników sprzedaży spółki giełdowe zaliczane do segmentu technologicznych osiągają wartość giełdową ok. 100 mln zł i mimo stagnacji na polskiej giełdzie ich wartość systematycznie rośnie - zapowiedziały władze firmy.
Dodały, że całkiem realne jest przeprowadzenie takich zmian w ciągu dwóch-trzech lat.
Dołącz do dyskusji: AVT-Korporacja podzieliła się na dwie spółki w celu sukcesji rodzinnej. W ub.r. 27 mln zł wpływów i 431 tys. zł zysku