Mniejsza strata związanej z Polsatem spółki BCAST i inwestycje w DAB+
Operator radiodyfuzyjny BCAST, który należy do Cyfrowego Polsatu w 2020 roku miał 5,7 mln zł przychodów ze sprzedaży. To wzrost o niemal 17 proc. Koszty operacyjne zbliżyły się do 5,3 mln zł. To wzrost o 65 proc. w porównaniu z 2019 roku.
Firma zanotowała blisko 23 tys. zł straty netto. Zamierza ją pokryć w zyskach w następnych latach. W 2019 roku strata wyniosła prawie 579 tys. zł. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 449 tys. zł wobec 258 tys. zł straty w 2019 roku. Straty z działalności inwestycyjnej to 206 tys. zł w ub.r. (145 tys. zł w roku 2019).
Zobacz także: Spółka BCAST ze zgodą na emisje testowe w DVB-T2/HEVC w Gdańsku
Sytuacja po pandemii
Grupa Polsat Plus przejęła BCAST wiosną ub.r. Spółka tłumaczy w sprawozdaniu, że jej klienci przeszli przez pandemię koronawirusa bez utraty pozycji rynkowej. - Z wybranymi klientami Spółka zobowiązała się podpisać w 2021 r. porozumienia gwarantujące obniżenie miesięcznych opłat kontraktowych (do 15 proc. na okres kilku-kilkunastu miesięcy) w zamian za przedłużenie okresów obowiązywania umów (od 24 do 48 miesięcy, w zależności od nadawcy) - informuje BCAST.
W roku 2020 BCAST podpisała kilka nowych umów na świadczenie usług emisji sygnału radiowego, głównie z małymi nadawcami lokalnymi oraz wzmocniła współpracę z drugim najważniejszym nadawcą komercyjnym w Polsce – Grupą Eurozet, dzięki podpisaniu umowy na świadczenie usług w Warszawie. Finalnie, w drugiej połowie roku zostały uruchomione dwie (ostatnie) emisje na bazie umów podpisanych w poprzednich latach z nadawcą społecznym (Radio Maryja). Wpływ na opóźnienie w uruchomieniu usług miały przede wszystkim kwestie urzędowe (administracyjno-formalne) i pandemia koronawirusa.
BCAST inwestuje w DAB+
Na początku 2020 r. do komercyjnego portfolio produktów i usług spółki zostało włączone autorskie rozwiązanie pozwalające nadawcom radiowym na kreowanie i dystrybucję treści w technologii radia cyfrowego (DAB+) nazwane DABCAST. Projekt DABCAST został zrealizowany w ramach dofinansowania Horyzont2020 (koniec technicznej implementacji w grudniu 2019 r.), który ostatecznie został administracyjnie i księgowo rozliczony w marcu 2020 roku. W 2020 r. z wykorzystaniem platformy DABCAST uruchomiono nowe cyfrowe usługi: kolejny lokalny multipleks demonstracyjny DAB+ w Katowicach oraz komercyjny multipleks DAB+ we Włoszech na bazie współpracy z włoskim odpowiednikiem BCAST - firmą Prais.
Komórka DABCAST wzmocniła również współpracę z dostawcą rozwiązań DAB+, norweską firmą Paneda. Po kilkunastu miesiącach przygotowań na koniec 2020 r. udało się wydać pre-komercyjną wersję aplikacji pozwalającej na efektywne przetwarzania metadanych (w środowisku nadawców radiowych, internetowych i nie tylko). Aplikacja została nazwana FLOWCAST.io.
Zobacz także: Emitel przygotowuje się na DVB-T2/HEVC. „Projekt na większą skalę niż wyłączenie analogu”
Plany na najbliższe lata
Spółka w dalszym ciągu dostrzega potencjał rozwoju w kolejnych latach w obszarze obsługi emisji na bazie dostępu regulowanego (średnio- i wysoko-mocowe emisje radiowe FM i DAB+ oraz emisje telewizyjne DVB-T/T2), jednak istotny w całym procesie będzie dalszy aktywny udział regulatorów rynku (UKE, UOKiK).
W kontekście współpracy z WorldCast Systems, w 2021 roku planowane jest przygotowanie kompletnej wizytówki internetowej oraz innych materiałów graficznych dla wszystkich produktów wchodzących w skład portfolio WCS. BCAST jest w posiadaniu domen internetowych możliwych do zintegrowania pod kątem promocji rozwiązań WCS w sieci. Rozszerzenie dystrybucji o część online jest elementem długofalowej strategii współpracy z WCS.
W br. spółka planuje udostępnić platformę DABCAST w modelu Radio-as-s-Service (jako nową komercyjną usługę dla nadawców radiowych) do wdrożeń testowych i komercyjnych, na terenie Europy i w wybranych krajach świata (zainteresowanych usługami radia cyfrowego). Istotną przewagą konkurencyjną w stosunku do podmiotów funkcjonujących na rynku DAB+ może okazać się aplikacja FLOWCAST.io (opracowana wspólnie z firmą Paneda.no), która po kilkunastu miesiącach przygotowywań w grudniu 2020 została oficjalnieudostępniona pierwszym klientom do testów. Pełna wersja komercyjna planowana jest na II/III kwartał 2021 roku. Drugim z priorytetów inżynierów DABCAST będzie integracja rozwiązań Internetu Rzeczy, w oparciu o standard LoRa i ideę sieci LPWAN, poprzez budowę dedykowanych bramek nadawczych (z wykorzystaniem obiektów radiodyfuzyjnych) i opracowywanie autorskich sensorów pomiarowych lub wdrażanie sprawdzonych rozwiązań partnerskich.
Dołącz do dyskusji: Mniejsza strata związanej z Polsatem spółki BCAST i inwestycje w DAB+