Cyfrowa rewolucja w Multimedia Polska
Telewizja kablowa Multimedia Polska jako pierwsza w Polsce wprowadziła w swojej sieci telewizję cyfrową wysokiej rozdzielczości z kanałem komunikacji zwrotnej.
Takie rozwiązanie oprócz cyfrowej jakości obrazu i dźwięku, stwarza możliwości świadczenia interaktywnych usług niedostępnych dotychczas u żadnego polskiego operatora kablowego.
Abonenci Multimedii będą mogli już niebawem korzystać z funkcji wideo na żądanie (VoD), czyli wirtualnej wypożyczalni filmu, choć w tym przypadku filmy nie będą przechowywane na dyskach twardych odbiorników, jak to ma miejsce na platformie N, ale na wideoserwerach.
Kolejnymi usługami, które pojawią się w cyfrowej sieci będą: Time-Shift TV, umożliwiająca przeglądanie zarejestrowanych programów telewizyjnych nadawanych w ciągu ostatniego tygodnia, zakupy za pośrednictwem telewizji, gry (w tym te sieciowe) oraz możliwość korzystania z poczty elektronicznej i komunikatorów.
Z wszystkich tych funkcji będą mogli korzystać abonenci posiadający dekodery set-top-box z dostarczone przez firmę ADB. Odbiorniki wyposażone będą w zaawansowany systemem middleware MHP stworzony przez Osmosys, spółkę z grupy ADB.
To wszystko w przyszłości, a już od czwartku abonenci sieci Multimedia Polska, którzy wykupili najszerszy pakiet telewizji kablowej (Komfort), zawierający 60 programów, mogą dokupić jeden z trzech pakietów telewizji cyfrowej.
Podstawowy pakiet to Cyfrowy Basic, który zawiera 31 programów, w tym zupełnie nowe, niedostępne w żadnej innej kablówce. Wśród nich jest wprowadzony właśnie na polski rynek kanał National Geographic Channel HD nadawany w systemie wysokiej rozdzielczości, który emitowany na razie po angielsku, ale niebawem pojawi się w polskiej wersji językowej.
Ponadto Multimedia Polska ma w ofercie pakiet Cyfrowy Canal+ Multiplex zawierający programy: Canal+, Canal+Film i Canal+Sport, a także Cyfrowy Adult zawierający 3 stacje dla dorosłych: Adult Channel, Spice i XXL.
Z usług cyfrowej telewizji kablowej skorzystać mogą jednak na razie jedynie mieszkańcy trzech miast w zasięgu Multimedii. Usługa oferowana jest już Gdyni (62 tys. gospodarstw domowych w zasięgu), Gorzowie Wielkopolskim (42 tys.) i Lublinie (32 tys.). Docelowo będzie ona jednak dostępna w większości miast sieci i obejmie około 450 tys. gospodarstw domowych.
- Wprowadzenie telewizji cyfrowej w sieciach kablowych to element naszej długofalowej strategii zakładającej systematyczne rozszerzanie oferty o nowoczesne usługi, które dodajemy do usług pakietowych – mówi Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska.
Uruchomienie kablowej telewizji cyfrowej przez spółkę związane jest z realizacją celów emisyjnych przeprowadzonej w IV kwartale 2006 r. oferty publicznej. Z IPO Multimedia Polska pozyskała około 220 mln zł netto. W pół roku po ofercie, spółka wykorzystała już około 170-180 mln zł czyli 75%-80% środków z publicznej oferty.
– Przygotowanie infrastruktury pod telewizję cyfrową i zakup sprzętu m.in. dekoderów od firmy ADB, będzie kosztować w tym roku około 30 mln zł. Do tej pory zainwestowaliśmy już ok. 20 mln zł - mówi Andrzej Rogowski. - Zgodnie z zapisami prospektu emisyjnego na telewizję cyfrową przeznaczymy około 60-70 mln zł, ze środków pozyskanych z emisji akcji. W kolejnych latach nakłady na ten projekt będą również znaczące, uzależnione od ilości pozyskiwanych klientów.
Według szacunków firmy Informa, liczba abonentów telewizji cyfrowej w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat potroi się i wzrośnie z około 2 mln w 2006 r. do 6 mln w roku 2011. Tym samym penetracja powinna wzrosnąć z około 16% do 47% w 2011 r.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowa rewolucja w Multimedia Polska