Czy „polski” Facebook dogoni Nk.pl?
Facebook od stycznia do sierpnia br. podwoił swój zasięg w Polsce. Czy serwis może prześcignąć pod tym względem Nk.pl, która od trzech lat lideruje wśród polskich społeczności internetowych?
Przez osiem miesięcy br. zasięg Facebooka w Polsce zwiększył się prawie o 100 proc. Jeszcze w styczniu serwis miał 4,1 mln użytkowników w naszym kraju, podczas gdy w sierpniu – już niecałe 8 mln. Czym można tłumaczyć tak dynamiczny wzrost popularności Facebooka?
– Serwis oferuje ciekawe funkcjonalności, od jakiegoś czasu jest modny, zwłaszcza wśród młodych osób, ponadto informacje o nim pojawiają się w reklamach i mediach mainstreamowych – opisuje Anna Sakowicz, partner w domu mediowym Mindshare. Filip Hołowczyc, dyrektor Zed Digital, działu internetowego ZenithOptimedia Group, podkreśla, że decydujące w tym kontekście są rekomendacje wśród samych użytkowników tworzące naturalną kampanię marketingu szeptanego, podczas gdy wzmianki medialne są pochodną rosnącej popularności serwisu w Polsce. W efekcie te działania uzupełniają się synergicznie. Mirosław Szwaj, interactive media manager w domu mediowym MediaOn, szacuje, że 70 proc. obecnego zasięgu Facebooka w naszym kraju to zasługa word-of-mouth marketingu, natomiast 30 proc. wynika z buzzu w mediach. – W naszych kinach właśnie wyświetlany jest film „Social Network”, a artykuł o Facebooku przeczytałem niedawno nawet w „Gościu Niedzielnym” – wylicza. – Szum medialny wokół tego serwisu robi swoje, więc część polskich internautów zagląda tam z ciekawości, na zasadzie: skoro wszyscy tam są, to dlaczego nie ma mnie? – opisuje Agnieszka Lizon, interactive media manager w PanMedia Western.
Podczas, gdy Facebook skokowo zyskuje w br. na zasięgu, Nk.pl utrzymuje od kilku miesięcy popularność na poziomie nieco ponad 12 mln real users. Portal założony przez Marka Zuckerberga ma obecnie w naszym kraju tylu użytkowników, ilu korzystało z Nk.pl (wtedy funkcjonującej jako nasza-klasa.pl) dwa lata temu. Czy tendencja występująca ostatnio w zasięgach tych serwisów utrzyma się w najbliższym czasie i Facebook dogoni Nk.pl?
Filip Hołowczyc uważa, że prędzej czy później Facebook dorówna Nk.pl pod względem zasięgu w Polsce. – Patrząc na dynamikę wzrostu liczby użytkowników Facebooka zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie, można by sądzić, że nastąpi to już w przyszłym roku. Jednak rynek jest zbyt nieprzewidywalny, żeby wysuwać konkretne prognozy – komentuje. Hołowczyc zaznacza przy tym, że serwis założony przez Marka Zuckerberga nie osiągnie na pewno takiej penetracji jak Nk.pl wśród starszych użytkowników internetu w naszym kraju.
Właśnie na odmienne profile demograficzne obu serwisów zwraca uwagę Mirosław Szwaj. – Z Facebooka korzystają przede wszystkim Polacy mieszkający w większych miastach, dobrze wykształceni i zarabiający powyżej średniej krajowej – opisuje. – Natomiast wśród użytkowników Nk.pl więcej jest osób starszych i bardziej konserwatywnych, które raczej nie założą sobie konta na FB – dodaje. W związku z tym Szwaj uważa, że zasięg Facebooka w Polsce może wzrosnąć jeszcze o 1–2 mln internautów, ale w najbliższym czasie nie przekroczy poziomu 10 mln real users.
Anna Sakowicz zauważa, że w tej kwestii wiele zależy od strategii Nk.pl, która ostatnio rozwija się, wprowadzając nowe funkcjonalności i udostępniając API. – Kluczowe może być to, czy Nk.pl uda się zatrzymać użytkowników w młodszym i średnim wieku, bo ci starsi z racji przyzwyczajenia raczej nie przeniosą się na Facebooka – podkreśla. Zdaniem Sakowicz Nk.pl oferuje bowiem opcje wartościowe tak dla internautów, jak też ze względu na potencjał dla reklamodawców, i przewaga FB nad tym serwisem nie jest niepodważalna. Z kolei Agnieszka Lizon podkreśla, że Facebook jest trudniejszy w obsłudze od Nk.pl, dlatego część użytkowników, szczególnie tych mniej wyedukowanych internetowo, będzie rozpoczynać przygodę ze społecznościami sieciowymi w tym drugim serwisie.
Dołącz do dyskusji: Czy „polski” Facebook dogoni Nk.pl?