Wydawca „Do Rzeczy” z 350 tys. zł straty, wpływy 2 proc. w górę
Wydająca tygodnik „Do Rzeczy” spółka Orle Pióro w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 1,7 proc. do 16,49 mln zł. Jej koszty operacyjne zwiększyły się o 16,9 proc. do 17,21 mln zł, a wynik netto poszedł w dół z 15 tys. zł zysku do 349,2 tys. zł straty.
Wpływy gotówkowe Orlego Pióra zmniejszyły się rok do roku z 14,84 do 14,7 mln zł, a barterowe zwiększyły się z 1,38 do 1,79 mln zł.
W sprawozdaniu nie wyszczególniono, ile wyniosły przychody ze sprzedaży „Do Rzeczy” i miesięcznika „Historia Do Rzeczy”, ile z reklam w tych tytułach, a ile z reklam w serwisie DoRzeczy.pl. Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Do Rzeczy” wynosiła 31 117 egz., o 9,9 proc. mniej niż w 2018 roku.
Natomiast serwis DoRzeczy.pl w grudniu ub.r. zanotował 1,98 mln użytkowników i 19,43 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).
Większościowym udziałowcem Orlego Pióra jest PMPG Polskie Media, której inna spółka zależna wydaje „Wprost” i Wprost.pl. W ub.r. przychody Orlego Pióra od pozostałych firm powiązanych kapitałowo z PMPG wyniosły 5,64 mln zł, wobec 6,21 mln zł rok wcześniej.
Więcej na wynagrodzenia i usługi obce, ujemna rentowność
Koszty operacyjne wydawcy „Do Rzeczy” zwiększyły się rok do roku o 16,9 proc. - z 14,72 do 17,21 mln zł. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 8,99 do 11,76 mln zł, a na wynagrodzenia - z 3,08 do 3,22 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie pracowały na etacie trzy osoby.
Natomiast nakłady na zużycie materiałów i energii zmalały z 2,12 do 2,02 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 375,1 do 136,6 tys. zł.
Dużo większy wzrost kosztów operacyjnych niż przychodów sprzedażowych spowodował, że wyniki rentowności Orlego Pióra spadły poniżej zera, mimo że pozostałe koszty operacyjne skurczyły się z 1,63 mln zł do 199 tys. zł (w 2018 roku firma, tak jak wielu wydawców prasowych, spisała na straty dużą część zaległych należności od Ruchu, który w ramach postępowań układowym większym wierzycielom umorzy 85 proc. takich zobowiązań).
Wynik sprzedażowy poszedł w dół z 1,5 mln zł zysku do 720,6 tys. zł straty, wynik operacyjny - z 268,2 tys. zł zysku do 289,2 tys. zł straty, wynik brutto - z 283,2 tys. zł zysku do 335,4 tys. zł straty, a wynik netto - z 15 tys. zł zysku do 349,2 tys. zł straty.
W związku z zeszłoroczną stratą kapitał własny spółki zmalał z 4,52 do 4,17 mln zł. Kapitał podstawowy to 50 tys. zł, a kapitał zapasowy na koniec ub.r. wynosił 4,47 mln zł.
Na koniec ub.r. firma miała na rachunkach bankowych 1,34 mln zł, wobec 423,1 tys. zł rok wcześniej.
„Do Rzeczy” coraz ważniejsze dla PMPG
PMPG Polskie Media posiada 81 proc. udziałów Orlego Pióra. Reszta należy do czołowych publicystów „Do Rzeczy”: 6 proc. ma redaktor naczelny Paweł Lisicki, po 2,4 proc. - Piotr Gabryel i Rafał Ziemkiewicz, po 1,4 proc. - Cezary Gmyz, Piotr Gociek i Andrzej Horubała, a po 1 proc. - Piotr Gursztyn, Jacek Przybylski, Piotr Semka i Piotr Zychowicz.
Orle Pióro od drugiej kwartału br. ma dużo większy udział w wynikach PMPG Polskie Media, po tym jak AWR „Wprost” (PMPG ma 90 proc. jej udziałów) na początku kwietnia zakończyła wydawanie wersji drukowanej tego tygodnika
Widać to już w wynikach PMPG z pierwszego półrocza: przychody sprzedażowe zmalały o 24 proc. do 17,26 mln zł (jednocześnie wynik netto poszedł w górę z 1,48 mln zł straty do 638 tys. zł zysku), a tylko w drugim kwartale wpływy zmniejszyły się o 36,7 proc.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Do Rzeczy” z 350 tys. zł straty, wpływy 2 proc. w górę