Dzienna ilość czasu poświęconego VOD wzrosła o 12 proc.
Po dwóch latach spadków, treści wideo coraz bardziej angażują odbiorców. Z badania NPAW wynika, że w 2023 roku na całym świecie o 12 proc. wzrosła ilość czasu poświęcanego każdego dnia przez przeciętnego użytkownika na oglądaniu treści wideo na żądanie. Linearne kanały telewizyjne także zanotowały wzrost, ale mniejszy, bo o 4 proc.
Głównym motorem VOD są seriale, które stanowiły 67 proc. oglądanych w ten sposób treści. W zeszłym roku nieznaczny wzrost do 26 proc. odnotowały filmy fabularne. Badanie wykazało, że użytkownicy streamingu są coraz bardziej zadowoleni z jakości technicznej tego typu usług. Mniejszy czas buforowania zauważyło 38 proc. ankietowanych. 18 proc. Azjatów doceniło z kolei wzrost średniej przepływności produkcji.
Królują duże ekrany telewizyjne
Z badania NPAW wynika, że coraz więcej osób treści wideo na żądanie ogląda na telewizorach. W 2023 roku było to 55 proc. użytkowników (w 2022 roku 48 proc.). Z 13 do 6 proc. spadł odsetek osób, które oglądają VOD na komputerach. 9 proc. to użytkownicy korzystający z dekoderów (bez zmian). Z 5 do 4 proc. spadła popularność tabletów. Nie zmienił się udział odbiorców za pośrednictwem konsol do gier (2 proc.). Udział innych urządzeń spadł z 7 do 8 proc.
W przypadku kanałów linearnych popularność telewizorów wzrosła z 39 do 44 proc., natomiast komputerów spadła z 10 do 6 proc. Z 34 do 37 proc. wzrósł udział dekoderów. Tablety cieszą się niezmienną popularnością (2 proc.). Z 5 do 4 proc. spadł udział innych urządzeń. To na przykład przystawki, które zapewniają „nowe życie” starym telewizorom, nieprzystosowanym do streamingu. Po jakimś czasie część osób kupuje nowy telewizor i z nich rezygnuje.
- To był rok wzrostów dla sektora streamingowego. Średni czas odtwarzania na użytkownika zwiększył się o 12 proc. Poza tym doszło do wymiernej poprawy jakości doświadczenia. Branża konsoliduje się i ewoluuje, aby spełniać, a nawet przekraczać oczekiwania widzów - powiedział Ferran G. Vilaró, dyrektor generalny i współzałożyciel NPAW. W naszej części Europy wpływ na zwiększenie popularności streamingu miała z pewnością coraz szersza oferta. Rok temu do Netfliksa, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max dołączył SkyShowtime.
- Platformy będą dążyć do optymalizacji kosztów. Wykorzystanie danych o zachowaniach i doświadczeniach użytkowników końcowych będzie miało kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia uwagi i lojalności klientów. Zrozumienie spostrzeżeń płynących z raportu NPAW's 2023 Video Streaming Industry Report odegra kluczową rolę w kształtowaniu skutecznych strategii serwisów streamingowych w przyszłości – dodał Vilaró.
Coraz częściej dochodzi do współpracy serwisów streamingowych i oferowania wspólnych pakietów. Także poszczególne koncerny łączą swoje usługi. W Stanach Zjednoczonych HBO Max zastąpił Max z treściami Discovery+. Niebawem Warner Bros. Discovery wprowadzi podobne zmiany w Europie. TVN zlikwidował darmowy VOD.pl na rzecz bezpłatnej sekcji Playera.
Dołącz do dyskusji: Dzienna ilość czasu poświęconego VOD wzrosła o 12 proc.