SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lech Poznań: ponad dwa razy więcej z praw telewizyjnych, mniej od sponsorów i z biletów

Klub piłkarski Lech Poznań w zeszłym roku finansowym osiągnął wzrost przychodów o 24 proc. do 60,35 mln zł. Wpływy z praw telewizyjnych zwiększyły się z 11,27 do 26,45 mln zł, a zmalały przychody z reklam i biletów. Dzięki obniżce kosztów o 17 proc. wynik netto Lecha poszedł w górę z 17,68 mln zł straty do 205,3 tys. zł zysku. W tym sezonie wyniki finansowe klubu poszybują w górę dzięki awansowi do Ligi Europy i sprzedaży kilku zawodników.

Według sprawozdania finansowego złożonego właśnie w KRS w roku finansowym od lipca ub.r. do czerwca br. przychody Lecha Poznań z praw telewizyjnych wyniosły 26,45 mln zł, wobec 11,27 mln zł rok wcześniej.

Wpłynęły na to dwa czynniki: od początku zeszłego sezonu obowiązuje umowa na transmisje z Canal+ Polska i Telewizją Polską o znacznie wyższej wartości niż poprzedni kontrakt. Nadawcy płacą rocznie ok. 200 mln zł, a przychody spółki organizującej rozgrywki PKO BP Ekstraklasy z praw medialnych zwiększyły się rok do roku ze 158,86 do 203,84 mln zł. Pod koniec sierpnia Ekstraklasa przedłużyła na niezmiennych warunkach finansowych umowę z Canal+ i TVP o dwa sezony - 2021/22 i 2022/23.

Ponadto Lech Poznań w minionym sezonie PKO BP Ekstraklasy zajął drugie miejsce, a rok wcześniej dopiero ósme. W konsekwencji od Ekstraklasy, tytułu z praw medialnych i w dużo mniejszej części marketingowych, ze zeszły sezon otrzymał 26,45 mln zł, podczas gdy w sezonie 2018/19 - tylko 10,9 mln zł.

Zmalały wpływy z reklam i biletów

Miniony sezon w odróżnieniu od wcześniejszych nie został rozegrany w ciągu jednego roku finansowego, ponieważ z powodu epidemii zawieszono rozgrywki w połowie marca, a dokończono w czerwcu i lipcu. Po wznowieniu meczów na trybunach zajęta mogła być maksymalnie połowa miejsc.

Przełożyło się to na spadek przychodów Lecha Poznań z biletów (z 4,43 do 3,46 mln zł), biletów i karnetów VIP-owskich (z 1,53 do 1,37 mln zł), a wpływy z lóż na stadionie wynajmowanych zwykle na dłuższe okresy wzrosły minimalnie (z 2,66 do 2,68 mln zł).

Przychody reklamowe zmniejszyły się z 13,17 do 11,11 mln zł. W sierpniu br. najważniejszym sponsorem Lecha, eksponowanym z przodu koszulek, został bukmacher STS, zastępując firmę pożyczkową Aforti. Klub wspierają też Kompania Piwowarska, Fogo, Amica Marketing i Macron. W październiku br. jego sponsorem została natomiast chińska platforma e-commerce’owa Aliexpress, to jej pierwsza taka umowa w Polsce.

Sprzedaż towarów, czyli głównie klubowych strojów i gadżetów, w zeszłym roku finansowym przyniosła Lechowi 5,2 mln zł, wobec 5,46 mln zł rok wcześniej.

Koszty 17 proc. w dół, rentowność w górę

Wydatki operacyjne Lecha Poznań zmalały rok do roku z 73,25 do 60,79 mln zł, czyli o 17 proc.

Najmocniej przyczynił się do tego spadek kosztów usług obcych z 44,92 do 35,64 mln zł. Klub nie wyszczególnia, jakie to koszty, w tej kwocie zawiera się duża część kontraktów z piłkarzami prowadzącymi działalności gospodarcze i wydatki na organizację meczów, których klub w czasie wiosennego lockdownu nie ponosił.

Koszty amortyzacji zmalały z 8,49 do 6,43 mln zł, a wynagrodzeń - z 11,8 do 10,8 mln zł.

Przy dużym wzroście wpływów i spadku kosztów mocno poprawiły się wskaźniki rentowności Lecha Poznań. Strata operacyjna zmalała z 24,71 mln zł do 436,8 tys. zł, wynik operacyjny poszedł w górę z 19,55 mln zł straty do 3,3 mln zł zysku, a wynik netto - z 17,67 mln zł straty do 205,3 tys. zł zysku.

Po słabym sezonie pożyczki i obligacje do spłaty

Wiosną br. w czasie lockdownu Lech Poznań, tak jak wiele innych klubów i sama Ekstraklasa, uzyskał kredyt od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. W sprawozdaniu nie podano, ile wyniosła jego kwota (według danych Fundacji ePaństwo to 4 mln zł), natomiast przy zachowaniu wyznaczonych kryteriów dotyczących m.in. utrzymania stanu zatrudnienia klub nie będzie musiał zwracać 75 proc.

Jeszcze większym wyzwaniem finansowym były dla Lecha konsekwencje nieudanego sezonu 2018/19, który przyniósł spadek przychodów operacyjnych o 54,2 proc. do 48,54 mln zł oraz wyniku netto z 17,94 mln zł zysku do 17,67 mln zł straty.

Klub musiał mocno zwiększyć zadłużenie: w ciągu roku jego zobowiązania pożyczkowo-kredytowe w części długoterminowej wzrosły z 2,4 do 16,33 mln zł, a w części krótkoterminowej - z 9,52 do 16,45 mln zł. Na tę pierwszą część składa się m.in. 7,33 mln zł pożyczek od osób fizycznych do spłaty we wrześniu 2021 roku, 7,4 mln zł pożyczka od większościowego akcjonariusza klubu - spółki Racon (do spłaty w połowie 2028 roku) i 7 mln zł obligacji wyemitowanych wiosną ub.r. (klub ma je wykupić w marcu 2022 roku). Natomiast część krótkoterminową stanowią m.in. pożyczki od PFR, Ekstraklasy i Amica Marketing.

Miliony z transferów i awansu do Ligi Europy

We wrześniu br. Lech Poznań odniósł największy sukces sportowy od pięciu lat - jako pierwsza polska drużyna po czterech latach przerwy awansował do fazy grupowej Ligi Europy (te rozgrywki pokazuje Polska Sport Premium, a mecze Lecha także TVP). W wymiarze finansowym to dla klubu ponad 40 mln zł dodatkowych wpływów, Lech zainkasował już 4 mln zł za awans i 5 mln zł z praw do transmisji.

W wymiarze sportowym Lech może pokazać w rozgrywkach europejskich swoich młodych piłkarzy. W sprawozdaniu podkreśla, że ważne dla niego jest ukształtowanie kadry pierwszego zespołu w oparciu o dobrze wyszkolonych, perspektywicznych piłkarzy „wychowanków.

We wrześniu Lech sprzedał do niemieckiego Augsburga Roberta Gumnego (według nieoficjalnych informacji za ok. 3 mln euro), a miesiąc później - Jakuba Modera do angielskiego Brighton (wartość transferu, z możliwymi bonusami, to 11 mln euro). Moder w tym sezonie gra jeszcze w Lechu.

W poniższej tabeli bieżący rok obrotowy to okres od lipca ub.r. do czerwca br., a poprzedni - od lipca 2018 do czerwca ub.r.

Dołącz do dyskusji: Lech Poznań: ponad dwa razy więcej z praw telewizyjnych, mniej od sponsorów i z biletów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl