Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” umocniło TVP1, ale osłabiło TVP2 (szczegółowe dane)
Pokazywany w TVP1 teleturniej „Jeden z dziesięciu” śledzi średnio 2,77 mln widzów, co jest o około 620 tys. wyższym wynikiem niż w TVP2. Średnia oglądalność Dwójki w byłym paśmie nadawania programu spadła o około 1,67 mln osób, ale Jedynka dzięki emisji audycji Sznuka zyskała w tym paśmie 2 mln oglądających - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Telewizja Polska w trybie natychmiastowym zdecydowała o przeniesieniu kultowego teleturnieju „Jeden z dziesięciu” z TVP2 do TVP1. O tej zmianie poinformowano w niedzielnym wydaniu „Wiadomości” z 14 stycznia br., a emisja programu w Jedynce rozpoczęła się dzień później (audycja tak jak dotychczas jest pokazywana od poniedziałku do piątku o godz. 18.55).
Nadawca zdecydował się na taki zabieg po licznych prośbach widzów „Korony królów”, którzy chcieliby „Jednego z dziesięciu” oglądać w Jedynce tuż po emisji historycznej telenoweli. - Jest to zbieżne z naszą ogólną strategią profilowania kanałów oraz z naszą intuicją, że teleturniej jest klasycznym programem jedynkowym: misyjnym, wiedzowym, skierowanym do szerokiej publiczności. Dzięki temu mamy w TVP1 spójną i pełną ofertę od „Teleexpressu” do „Wiadomości”, a publiczność nie musi szukać swoich ukochanych pozycji w innych kanałach - uzasadniał Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej.
Średnia widownia pierwszych czterech odcinków „Jednego z dziesięciu” pokazanych na antenie Jedynki wyniosła 2,77 mln osób, co przełożyło się na 18,72 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+, 9,32 proc. w grupie komercyjnej 16-49, 12,81 proc. w grupie 16-59 i 25,77 proc. w grupie 50+ - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group.
Dla porównania, w tygodniu poprzedzającym (tj. od 8 do 11 stycznia) audycję Tadeusza Sznuka w Dwójce oglądało średnio 2,15 mln widzów. Oznacza to, że teleturniej pokazywany w Jedynce po pierwszym tygodniu gromadzi o 620 tys. osób więcej.
Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” spowodowało jednak gwałtowny spadek oglądalności TVP2 w byłym paśmie emisji teleturnieju - wyniósł on 1,67 mln osób (pokazane w zeszłym tygodniu powtórkowe odcinki „Rodzinki.pl” śledziło 484 tys. widzów).
Z drugiej strony program Sznuka wyraźnie podniósł widownię Jedynki w swoim paśmie - było to 2 mln względem 774 tys. oglądających „Komisariat” w tygodniu poprzedzającym.
Emisje „Jednego z dziesięciu” mogły mieć wpływ na wzrost oglądalności poprzedzających i następujących pozycji programowych. Na przykład telenowela „Korona królów” od 15 do 18 stycznia miał 2,56 mln widzów, a tydzień wcześniej było to średnio 2,22 mln osób (wzrost wyniósł 340 tys. oglądających). Z kolei dziennik „Wiadomości” od 15 do 18 stycznia śledziło 2,55 mln widzów, a w analogicznym okresie tydzień wcześniej (8-11 stycznia) było to 2,24 mln oglądających (oznacza to wzrost o 310 tys. osób).
Brak emisji „Jednego z dziesięciu” w TVP2 mógł spowodować delikatny spadek oglądalności następującej po sobie pozycji programowej czyli powtórek „Barw szczęścia”. Serial ten od 1 do 11 stycznia miał średnio 1,01 mln widzów, a w okresie od 15 do 18 stycznia było to 955 tys. (strata wyniosła około 50 tys. oglądających). Jednak widownia premierowych odcinków „Barw szczęścia” jednak wzrosła z 3,49 mln do 3,56 mln osób.
- Dokonana zmiana ramówka i przeniesienie z teleturnieju „Jeden z dziesięciu” z TVP2 do TVP1 przyniosła sumarycznie wzrost AMR w analizowanym paśmie o około 210 tys. widzów w grupie 16-59, czyli grupie komercyjnej TVP i kluczowej z punktu widzenia podejmowania przez nich decyzji biznesowych – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Andrzej Hofmann-Delbor, junior video planner/buyer w Havas Media Group. - Mogła mieć również wpływ na inne pozycje w ramówce - spadek oglądalności powtórkowych emisji serialu „Barwy szczęścia” na TVP2 ale równocześnie wzrost oglądalności wieczornego wydania „Wiadomości” na TVP1, choć oczywiście na te zmiany mogło mieć wpływ wiele innych czynników - dodaje.
Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” z TVP2 do TVP1 wyraźnie podwyższyło średnie wyniki oglądalności Jedynki miedzy godz. 17.00 a 20.00 oraz obniżyło wyniki Dwójki. Gdy zsumujemy ze sobą średnie wyniki obu stacji w obu okresach to ich wyniki się zwiększyły.
Również w ujęciu całodobowym zabieg Telewizji Polskiej spowodował wzrost oglądalności TVP1 i spadek TVP2 (porównując sumaryczne wyniki obu stacji nastąpił wzrost).
- Wzrost sumarycznego udziału TVP1 i TVP2 w pasmie 17.00-20.00 również był wyższy niż wzrost sumarycznego udziału całej doby w analizowanym okresie - zauważa ekspert z Havas Media Group.
Teleturniej „Jeden z dziesięciu” jest emitowany od 1994 roku. Od początku jego istnienia gospodarzem jest dziennikarz radiowy Tadeusz Sznuk. Program jest emitowany w edycjach, z których każda obejmuje 21 odcinków: 20 eliminacyjnych oraz jeden finałowy.
Dołącz do dyskusji: Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” umocniło TVP1, ale osłabiło TVP2 (szczegółowe dane)