UOKiK karze: 1,86 mln zł dla Polkomtela za Rarkę w MixPlusie, 338 tys. zł za loterię Orange z BMW
Prezes Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów uznała, że hasło „29 groszy za minutę do wszystkich” w reklamie sieci Plus wprowadzało odbiorców w błąd. Natomiast w drugiej edycji loterii „BMW od Orange” obsługująca ją firma Internetq Poland stosowała nieuczciwe praktyki.
Postępowanie przeciwko Polkomtel zostało wszczęte przez UOKiK w grudniu ub.r. w związku z zawiadomieniem dotyczącym reklam Rarki w MixPlusie emitowanych jesienią 2009 roku (obejrzyj jedną z nich). Kampania podkreślała, że w ramach tej oferty połączenia telefoniczne do wszystkich kosztują 29 groszy za minutę. Tymczasem taka cena obowiązywała jedynie po spełnieniu określonych warunków, o których nie wspominały reklamy: aktywowania dodatkowo płatnego pakietu i jego pełnego wykorzystania. Niewykorzystanie lub przekroczenie limitu podwyższało koszt połączeń.
W opinii UOKiK-u konsument nie miał pełnych informacji o tej ofercie, a gdyby znał jej rzeczywiste warunki, mógłby podjąć inną decyzję - nie zawierać umowy. Prezes urzędu uznała, że Polkomtel wprowadził konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową w wysokości prawie 1,86 mln zł. Spółka musi także publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez sześć miesięcy oraz jej sentencję w dzienniku ogólnopolskim.
Natomiast postępowanie w sprawie loterii „BMW od Orange Druga Edycja” - którą na zlecenie operatora prowadziła firma Internetq Poland - zostało wszczęte przez UOKiK w czerwcu br. po zawiadomieniu przez miejskiego rzecznika konsumentów w Tychach oraz wielu skargach od konsumentów. Wątpliwości urzędu wzbudziły SMS-y otrzymywane przez konsumentów - informowały one o wygraniu samochodu, sugerując, że warunkiem przyznania nagrody było odesłanie wiadomości. Przykładowo: „Dzial Nagrod prosi o nadanie potwierdzenia. Dotyczy odbioru nagrody. Prosze wyslac BMW na 7400 (4,88zl). Serdecznie gratulujemy”. Tymczasem, odesłanie SMS-a gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu. Warto przypomnieć, że wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę - np. po wysłaniu SMS-a, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych zasadach - jest niezgodne z prawem jest. Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka Internetq Poland naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę ponad 338 tys. zł.
Przypomnijmy, że Internetq Poland na początku br. została ukarana przez UOKiK za loterię SMS-ową "Pusty sms" (więcej na ten temat).
Obie te decyzje nie jest ostateczna, a przedsiębiorcy mają prawo odwołać się do sądu. UOKiK zapowiada, że do końca roku wyda jeszcze trzy postanowienia dotyczące działań marketingowych.
Dołącz do dyskusji: UOKiK karze: 1,86 mln zł dla Polkomtela za Rarkę w MixPlusie, 338 tys. zł za loterię Orange z BMW