Wirtualna Polska z 709 mln zł wpływów i 71 mln zł zysku. Na Wakacje.pl spadki wskutek koronawirusa
W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 24,9 proc. do 708,7 mln zł oraz spadek zysku netto z 76 do 71,1 mln zł. - Naszym celem jest zbudowanie i nakarmienie systemu reklamowego wiedzą umożliwiającą uzyskanie trwałej przewagi w efektywności reklamowej dla klientów e-commerce nad globalnymi rekinami w Polsce - zapowiada prezes firmy Jacek Świderski. Firma przyznaje, że początek br. jest trudny dla jej pionu turystyki zagranicznej, bo w serwisie Wakacje.pl wielu użytkowników rezygnuje z wyjazdów.
Gotówkowe przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zwiększyły się w ub.r. o 26,3 proc. - z 542,75 do 685,47 mln zł. Natomiast wpływy barterowe (osiągane tylko w pionie internetowym) zmalały z 24,58 do 23,23 mln zł.
Przychody Wirtualnej Polski ze sprzedaży krajowe poszły w górę rok do roku z 448,53 do 562,68 mln zł, a ze sprzedaży zagranicznej - ze 118,78 do 146,02 mln zł.
- Skuteczne konkurowanie ze światowymi gigantami i pięciokrotny wzrost EBITDA WP w ostatnich latach, do poziomu 200 mln zł, nie byłyby możliwe, gdybyśmy pod jednym, właścicielskim dachem nie mieli zarówno mediów, jak i e-commerce. Wspólnym mianownikiem i najważniejszym spoiwem była, jest i będzie technologia. Co czwarty Obywatel Wirtualnej Polski Holding jest inżynierem - podkreśla Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.
Zdecydowaną większość działalności firmy stanowi segment internetowy, w którym w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 25 proc. do 688,38 mln zł, a wpływy gotówkowe poszły w górę o 26,4 proc. do 665,15 mln zł.
Przełożyło się to na wzrost skorygowanego zysku ETBIDA według standardu MSR 17 ze 178,72 do 214,67 mln zł. Natomiast skorygowany zysk ETBIDA według nowego standardy MSSF 16 wyniósł 223,28 mln zł.
- Nie ścigaj się z rekinami, tylko płyń szybciej niż kolega, z którym nurkujesz. To była prosta recepta na sukces Wirtualnej Polski Holding w minionych latach na stygnącym rynku reklamy online, z którego 80 proc. wzrostu zabierały dwie zagraniczne platformy - skomentował Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.
- Rozpychanie się łokciami pomiędzy lokalnymi konkurentami ma jednak swoje ograniczenia. Staje się daremne, gdy dotyka limesu ich atrakcyjności. Co innego pokonać, co innego unicestwić. Nie ma radości w samotności. Proste modele biznesowe w Internecie nie dają bezpieczeństwa nawet gdy są opakowane w ikoniczne marki. Żaden portal, komunikator czy sieć społecznościowa nie jest wypornym korkiem na tym słonym oceanie. Nawet rekiny, pozbawione przez naturę pęcherza pławnego, gdy przestaną płynąć opadną na dno - dodał.
Wirtualna Polska chce walczyć z Google o małych reklamodawców
W pionie internetowym Wirtualna Polska zarabia na emisji reklam oraz transakcjach w swoich serwisach sprzedażowych. Firma ma takie witryny w kilku kategoriach tematycznych: odzież (ma serwisy Domodi.pl i Allani.pl), turystyka zagraniczna (Wakacje.pl, My Travel i Parklot.pl, Wakacyjny Świat), turystyka krajowa (Nocowanie.pl, eHoliday.pl), wyposażenie wnętrz (Homebook.pl), budownictwo (Extradom.pl), finanse (Totalmoney.pl) oraz motoryzacja (Superauto24.com, Autocentrum.pl).
- W ubiegłym roku postawiliśmy sobie za cel podniesienie efektywności reklamowej do poziomu globalniaków. Naszym holdingowym powodem do wstydu było oddawanie Googlowi 22% prowizji z reklam Domodi wyświetlanych na powierzchniach WP Media. W 2019 poprawiliśmy efektywność reklamową dla branży odzieżowej kilkunastokrotnie, niewiele już ustępując światowym liderom, a prace w laboratorium wciąż trwają. To ważny projekt, bo docelowo zwiększy zwrot z inwestycji reklamowych dla wszystkich klientów z wszystkich branż. Liczymy, że przyniesie efekty porównywalne z wdrożeniem przez nas dwa lata temu nowego standardu widzialności reklam w Polsce - opisuje Świderski.
Według szefa Wirtualnej Polski firma może rozwijać się na polu reklamowym kosztem Google’a. - Firmy badawcze szacują przychody Google Display Network w naszym kraju na 336 mln zł. Jedna trzecia z tego, po odjęciu 22 proc. prowizji, trafia i wyświetlana jest na powierzchniach Wirtualnej Polski. To dla nas oczywiste pole do ekspansji. Wyzwanie duże, bo podaż powierzchni to tylko jedna strona równania. Nie mniej ważny jest popyt - analizuje.
- Dostarczymy wartość akcjonariuszom rozszerzając pole gry o dotychczas niedostępne dla nas segmenty rynku, do obsługi których niezbędne są samoobsługowe narzędzia. Wirtualna Polska odmawia obsługi kampanii klientom, których budżet nie przekracza 5 tys. złotych i to się musi zmienić. Odmawiać będziemy jedynie technologiczny pacierz przed wspólnymi, mediowo-handlowymi posiłkami - zapowiada.
- Naszym celem jest zbudowanie i nakarmienie systemu reklamowego wiedzą umożliwiającą uzyskanie trwałej przewagi w efektywności reklamowej dla klientów e-commerce nad globalnymi rekinami w Polsce. Konsekwentnie wykorzystujemy naszą przewagę wynikającą z posiadania zarówno mediów jak i e-commerce pod jednym, właścicielskim dachem. Nie ogłaszamy roku 2020 rokiem polowań na rekiny, ale rokiem konsekwentnego wyrywania tym chrzęstnoszkieletowym żarłaczom łuski za łuską - podkreśla Jacek Świderski.
Według badania Gemius/PBI w styczniu br. strony i aplikacje internetowe Wirtualnej Polski zanotowały 21,12 mln użytkowników, 2,86 mld odsłon oraz 34 minuty i 13 sekund średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a sam portal WP.pl - 16,68 mln użytkowników, 1,83 mld odsłon oraz 31 minut i 46 sekund przeciętnego dobowego czasu korzystania.
W samym czwartym kwartale ub.r. Wirtualna Polska Holding w pionie internetowym zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 9,5 proc. do 183,56 mln zł, skorygowanego zysku EBITDA wg MSR 17 z 51,37 do 65,53 mln zł oraz 63,64 mln zł skorygowanego zysku EBITDA wg MSSF 16.
Telewizja WP z mniejszą stratą
W ub.r. przychody sprzedażowe Telewizji WP, stanowiącej pion telewizyjny Wirtualnej Polski, poszły w górę o 23,2 proc. - z 16,5 do 20,32 mln zł.
Skorygowana strata EBITDA stacji zmalała z 5,72 do 4,34 mln zł.
Tylko w minionym kwartale wpływy Telewizji WP zwiększyły się o 5,9 proc. do 6,1 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 311 do 671 tys. zł.
Więcej na pensje i usługi obce, mniejszy zysk wskutek podatku
Wśród kosztów ponoszonych przez firmę zdecydowanie najwyższe są dwa rodzaje. Nakłady na pozostałe usługi obce (niezwiązane z restrukturyzacją) zwiększyły się z 206,03 do 233,84 mln zł, a na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze - ze 164,92 do 199,57 mln zł.
Przełożyło się to na wzrost zysku operacyjnego ze 107,27 do 129,94 mln zł. Natomiast zysk brutto wzrósł słabiej (z 93,44 do 98,85 mln zł), głównie z powodu 12,22 mln zł kosztów wyceny zobowiązania do wykupu udziałów (chodzi głównie o Nocowanie.pl).
Z kolei zysk netto zmalał z 76 do 71,13 mln zł z powodu wzrostu wydatków na podatek dochodowy z 17,44 do 27,72 mln zł.
Wakacje.pl ze spadkami wskutek koronawirusa
W komunikacie prasowym Wirtualna Polska przyznała, że początek br. jest dla firmy trudny w obszarze turystyki zagranicznej. W związku z epidemią koronawirusa w serwisie Wakacje.pl wiele osób rezygnuje z zakupów podróży, zwłaszcza do krajów najmocniej dotkniętych tą epidemią. - To może mieć istotne znacznie dla wyników finansowych WP w I półroczu 2020 roku - zaznaczono.
- Trudno w tej chwili oszacować, jak długo potrwa obecna, zła sytuacja i jaki będzie miała wpływ na zainteresowanie podróżami w kolejnych miesiącach. Nie możemy też precyzyjnie określić, w jaki sposób wpłynie na pozostałe obszary naszej działalności - komentuje Jacek Świderski. - Trudno na przykład oszacować, czy Polacy chętniej zarezerwują wypoczynek w kraju, czego beneficjentem mogłaby być nasza inna spółka, Nocowanie.pl. Wakacje.pl odpowiadają za kilkanaście procent wyników finansowych holdingu - dodaje.
W sondażu zleconym przez Wakacje.pl na początku marca niechęć do wycieczek zagranicznych deklarowało 35 proc. respondentów, a przeciwnego zdania było 31 proc. Natomiast w sondażu z drugiej połowy lutego jeszcze połowa pytanych deklarowała, że epidemia koronawirusa nie zniechęca ich do podróży zagranicznych w br.
W raporcie finansowym Wirtualnej Polski podkreślono, że tendencja spadkowa w rezerwacji wycieczek może negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe firmy w br. - Jednocześnie, na moment sporządzania niniejszego raportu zarząd nie jest w stanie precyzyjnie określić wpływu epidemii koronawirusa na pozostałe obszary działalności grupy, w tym zwłaszcza na rynek reklamy - zaznaczono.
Wirtualna Polska z 600 mln zł kredytu na przejęcia
Pod koniec lutego Wirtualna Polska Holding razem ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł ma zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje. Według nieoficjalnych ustaleń Wirtualnemedia.pl firma jest zainteresowana kupnem Grupy Interia wystawionej na sprzedaż przez Bauer Media.
Firma od sześciu lat rozwija się poprzez przejęcia, głównie w sektorze e-commerce. Wiosną ub.r. Wirtualna Polska za 7,7 mln zł kupiła 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl do planowania podróży autobusowych i kolejowych. W sierpniu podwyższyła o 11,6 mln zł wartość zobowiązania z tytułu opcji kupna pozostałych 25 proc. udziałów spółki Nocowanie.pl, w związku z jej wynikami finansowymi lepszymi od założeń, natomiast w październiku Wirtualna Polska Media kupiła od Grupy Oponeo za 9,35 mln zł spółkę AutoCentrum.pl.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska z 709 mln zł wpływów i 71 mln zł zysku. Na Wakacje.pl spadki wskutek koronawirusa