„Wprost” o 72 proc. w dół, a „Polityka” - o 32 proc. Sprzedaż tygodników opinii od 2005 roku (raport)
Od 2005 roku prawie wszystkie tygodniki opinii zanotowały spadki średniej sprzedaży ogółem. Zyskał jedynie „Gość Niedzielny”. Rynek sprzedaży tygodników opinii rok po roku w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem segmentu tygodników opinii pozostaje niezmiennie „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego średnia sprzedaż ogółem w okresie od stycznia do maja 2015 roku wyniosła 139 355 egz. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten zanotował wzrost sprzedaży - w porównaniu do całego 2005 roku średni wynik tego tygodnika zwiększył się o 12,79 proc,. a w porównaniu do 2009 roku - o 2,36 proc. Jednak w ostatnich kilku latach tytuł ten cechował się delikatnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do całego 2014 roku jego średni wynik zmniejszył się o 1,52 proc.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugie miejsce zajął tygodnik „Polityka” (Polityka), którego średni wynik sprzedażowy każdego roku spadał o około kilka tys. egz. Łącznie w porównaniu do całego 2005 roku średnia sprzedaż ogółem tego tytułu zmniejszyła się o 32,60 proc. do 118 473 egz. w pierwszych pięciu miesiącach br.
Podium uzupełnia „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Średnia sprzedaż ogółem tego tygodnika od 2005 roku również spadała, ale w roku 2010 i w latach 2012-2013 - rosła. W 2015 roku w porównaniu do 2005 roku zmalała o 32,31 proc. i wyniosła 111 680 egz. Jednak w ujęciu do 2011 roku poszła ona do góry o 7,34 proc.
Tuż za podium znalazł się tygodnik „W Sieci” (Fratria), który sprzedawany jest od 2012 roku. Jego średnia sprzedaż ogółem w br. wyniosła 73 900 egz. W porównaniu do całego 2012 roku zmalała ona o 38,09 proc., do 2013 roku - o 21,58 proc., do 2014 roku - 4,06 proc.
Duży spadek zanotował również tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), który znalazł się oczko niżej. Jego średni wynik w porównaniu do 2013 roku, czyli pierwszego roku obecności na rynku, poszedł w dół o 39,41 proc. (a 2014 roku - 13,18 proc.).
Bardzo mocno spadła średnia sprzedaż ogółem również pozostałych tygodników. Wynik „Wprost” (Agencja Wydawniczo-Reklamowa „Wprost”) w porównaniu do 2005 roku zmalał o 72,45 proc. (największy spadek w zestawieniu), „Tygodnika Powszechnego” (Tygodnik Powszechny) - o 31,43 proc., a „Przeglądu” (Fundacja „Oratio Recta”) - o 50,62 proc.
Wzrost odnotowała jednak „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie), która wydawana jest od 2007 roku. Jej średni wynik w porównaniu do tamtego roku zwiększył się o 40,48 proc. do 37 077 egz. Jednak od 2012 roku również i ten tytuł wpadł w cykl spadającej sprzedaży.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Wprost” o 72 proc. w dół, a „Polityka” - o 32 proc. Sprzedaż tygodników opinii od 2005 roku (raport)