Znani instagramerzy promują się hashtagiem #koronawirus
Wielu influencerów z Instagrama postanowiło zwiększyć zasięg swoich postów przez opatrywanie ich hashtagiem z nazwą śmiertelnego wirusa, który wzbudza strach na całym świecie.
W piątek chińskie władze poinformowały, że na groźną chorobę układu oddechowego, koronawirus, zmarło już 636 osób, a zarażonych jest ponad 31 tys.
Mimo powagi sytuacji użytkownicy Instagrama coraz częściej używają hashtagu #koronawirus, żeby zwiększyć popularność swoich postów. Publikowane przez nich zdjęcia nie mają jednak związku ze śmiertelnym wirusem – podaje „Independent”.
Hashtagiem #koronawirus opatrzonych jest już niemal 400 tys. postów, ale część z nich nie ma nic wspólnego z tą chorobą. Niektórzy influencerzy chcą w ten sposób jedynie zwrócić na siebie uwagę.
Kontrowersyjny amerykański youtuber, bokser i aktor Logan Paul udostępnił swoje zdjęcie w otoczeniu modelek. Wszyscy mają na twarzy maski antywirusowe. Post Paul opatrzył wulgarnym komentarzem: „Piep… koronawirusa”.
Wielu fanów youtubera skomentowało ten post jako „pozbawiony empatii”. „Nie sądzę, żeby to było zabawne, ludzie umierają” – napisał internauta.
- Niestety, masowym zjawiskiem jest wykorzystywanie popularnych hashtagów, żeby zwiększyć zasięg wpisów na platformach społecznościowych, takich jak Twitter czy Instagram. Często nie ma to związku z tematem. Hashtag ma podbić liczbę wyświetleń. Influencerzy zarabiają na wyświetleniach, co przekłada się na wpływy ze sponsoringu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Mierzyńska, analityczka mediów społecznościowych.
- W mediach społecznościowych panuje zasada, że im bardziej jesteś kontrowersyjny, tym więcej fanów przyciągasz. Widać to na przykładzie patostreamerów - dodaje specjalistka.
„To jest w złym guście”
Z kolei niemiecki influencer, który występuje na Instagramie pod nazwą Fitness Oskar, udostępnił zdjęcie, na którym całuje się z dziewczyną. Oboje mają maski na twarzy.
„Nie boimy się wirusa, ale nadal nosimy maski, jak 90 proc. ludzi w Tajlandii, aby się nie zarazić. Nadal cieszymy się z naszych wakacji i mamy nadzieję, że ta niedola wkrótce się skończy!” - napisał Oskar.
Wiele słów krytyki ze strony fanów spadło na amerykańskiego producenta wideo Stevena Divisha, który zamieścił zdjęcie w czerwono-czarnej stylówce i czarnej masce. Opatrzył je komentarzem „Sprawdź wibracje” (vibe check), który w młodzieżowym slangu oznacza wysoki stopień irytacji i ma zachęcić innych do wyrażenia swoich, najczęściej negatywnych, emocji.
„Próba zwrócenia na siebie uwagi w ten sposób jest w bardzo złym guście!” – skomentował jeden z fanów.
Zdaniem Anny Mierzyńskiej, podbijanie zasięgów przez stosowanie popularnych hashtagów to zmora mediów społecznościowych.
- Wielu zwykłych użytkowników Instagrama stosuje zasadę, że cokolwiek może podbić zasięgi, trzeba to zrobić, nie ma tu granic etycznych. Dlatego opatrują zdjęcie nowej fryzury czy potrawy hahstagiem #koronawirus – podkreśla specjalistka.
- Nie robią tego ci najbardziej znani i rozpoznawalni, bo mogliby na tym dużo stracić. Jednak nie spotkałam się w Polsce z kryzysem wizerunkowym, bo ktoś dodał popularny hashtag bez związku z tematem – dodaje Mierzyńska.
Kontrowersyjne memy
Na Instagramie pojawiło się też wiele memów nawiązujących do koronawirusa. Jest ich już ponad 15 tys. Bohaterką jednego z nich stała się nawet Magda Gessler, znana restauratorka i prowadząca program „Kuchenne rewolucje”.
Zdjęcie Magdy Gessler z czołówki programu zostało opatrzone podpisem: „Moja odporność po trzech actimelach broniąca mnie przed koronawirusem”.
Dużą popularnością cieszy się też zdjęcie dwóch psów w maskach, przed którymi stoi na stole znane meksykańskie piwo „Corona”.
W ubiegłym tygodniu Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła stan zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Ogłoszenie międzynarodowego alertu ma ułatwić koordynację działań w walce z wirusem i śmiertelną chorobą, którą wywołuje.
We wtorek WHO skrytykowała media za infodemię, czyli zalew informacji, który utrudnia czytelnikom rozróżnienie między faktami a mitami. Aby zapobiec temu, organizacja rozpoczęła własną kampanię informacyjną w mediach społecznościowych.
Dołącz do dyskusji: Znani instagramerzy promują się hashtagiem #koronawirus