TVP nie zapłaci za prawa do Lotto Ekstraklasy za 70 mln zł za sezon
Rada nadzorcza Telewizji Polskiej nie wyraziła zgody, żeby spółka kupiła pakiet praw do transmisji piłkarskiej Lotto Ekstraklasy za ok. 70 mln zł rocznie. Umowa miała obowiązywać przed dwa sezony.
Na początku października pojawiły się nieoficjalne informacje o rozstrzygnięciu przetargu dotyczącego transmisji telewizyjnych Lotto Ekstraklasy w sezonach 2019/2020 i 2020/2021. Prawa pozyskają dwaj nadawcy: nc+, która będzie pokazywać zdecydowaną większość meczów, oraz Telewizja Polska, która ma transmitować w każdej kolejce mecz w sobotę po godz. 20. Firmy mają za to płacić ok. 250 mln zł, z czego 70 mln zł przypadnie na TVP.
Władze spółki Ekstraklasa SA nie potwierdziły tych doniesień. Firma przekazała, że „wciąż prowadzi rozmowy ze wszystkimi podmiotami zainteresowanymi zakupem praw mediowych na dwa kolejne sezony rozgrywek”.
W środę „Przegląd Sportowy” podał, że rada nadzorcza Telewizji Polskiej nie wyraziła zgody na wydawanie ok. 70 mln zł rocznie na transmisje Lotto Ekstraklasy. Według rady publiczny nadawca może na to przeznaczać maksymalnie 40-45 mln zł.
Według „PS” rada nadzorcza zmieniła swoje stanowisko co do ceny za prawa do Lotto Ekstraklasy z powodów politycznych. Przy czym jej obecne stanowisko nie jest ostateczne.
Do końca obecnego sezonu, czyli czerwca przyszłego roku, obowiązuje czteroletni kontrakt, który wszedł w życie w połowie 2015 roku. W ramach tej umowy stacje nc+ transmitują po sześć meczów z każdej kolejki Lotto Ekstraklasy, dwa spotkania (w piątek i poniedziałek o godz. 18:00) pokazuje Eurosport, a skróty i dwa mecze w sezonie - Telewizja Polska.
Ekstraklasa od 2000 roku nieprzerwanie jest transmitowana w stacjach Canal+. Przy czym w latach 2008-2011 ich nadawca dzielił się prawami z Orange Sport, w latach 2011-2014 z Polsat Sport i Eurosportem, a od 2015 roku tylko z Eurosportem.
Od połowy 2013 roku każdy sezon Lotto Ekstraklasy składa się z 30 kolejek zasadniczej części, po których drużyny są dzielone na grupę mistrzowską i spadkową i rozgrywają jeszcze po siedem meczów. Rok temu wprowadzono zmianę: przestano po części zasadniczej dzielić na pół liczbę punktów każdej drużyny.
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł oraz spadek przychodów z reklam i sponsoringu o 8,4 proc. do 798,6 mln zł. Wpływy z abonamentu stanowiły 38,2 proc. łącznych przychodów TVP, najwięcej od 15 lat.
Dołącz do dyskusji: TVP nie zapłaci za prawa do Lotto Ekstraklasy za 70 mln zł za sezon