Naziemna telewizja cyfrowa odbierze milion abonentów płatnej telewizji
Zdaniem Witolda Grabosia z KRRiT, milion abonentów mogą stracić operatorzy płatnej telewizji, gdy naziemna telewizja cyfrowa zyska docelowy kształt. Rada dzięki konkursowi na kolejne stacje naziemne chce zapewnić różnorodną ofertę na multipleksach.
- Spodziewam się, że około 1 mln abonentów płatnej telewizji może z niej zrezygnować przy pełnej i atrakcyjnej ofercie trzech multipleksów - powiedział wczoraj Witold Graboś, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. - To, ile osób, wycofa się z korzystania z płatnej telewizji, będziemy mogli ocenić po sierpniu tego roku (po wyłączeniu telewizji analogowej - przyp.). W każdym kraju zachodnim taki proces miał jednak miejsce - dodał Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.
Pod koniec grudnia br. Krajowa Rada rozpisała konkurs na cztery miejsca na pierwszym multipleksie. Organ oczekuje zgłoszeń stacji o profilu społeczno-religijnym, filmowym, edukacyjno-poznawczym oraz dla dzieci w wieku 4-12 lat (więcej na ten temat). Rada zdecydowała się na taki wybór tematyki kanałów po konsultacjach społecznych i rozeznaniu rynku. - Kształtujemy ofertę dla każdego widza i na różnym poziomie zainteresowań - mówiła Agnieszka Ogrodowczyk, dyrektor departamentu koncesyjnego KRRiT.
Przedstawiciele KRRiT uważają, że na razie za wcześnie jest na ocenianie pod względem biznesu stacji, które ruszyły na potrzeby naziemnej telewizji cyfrowej. - Jednak już widać, że niektóre kanały odniosły spory sukces - mówił Jan Dworak. Przykładem jest należąca do ZPR stacja Polo TV, ale emituje ona jednak tanie w pozyskaniu teledyski disco polo. Zupełnie inaczej może być w przypadku kanałów z filmami ambitnymi czy programami edukacyjnymi. Koszt takiego kontentu jest wyższy, a spodziewana oglądalność zapewne będzie niższa od stacji z popularną muzyką. A same roczne stałe koszty nadawania kanału na multipleksie (opłata za koncesję, usługi operatora multipleksu i częstotliwość) to ok. 10 mln zł. Do tego dochodzą koszty programowe.
Witold Graboś zauważał, że jeśli z korzystania z płatnej telewizji zrezygnuje wspomniany milion abonentów, to atrakcyjność reklamowa kanałów z naziemnej telewizji cyfrowej wzrośnie. Poza tym cztery wybrane w ogłoszonym właśnie konkursie kanały mają się pojawić na MUX-1 dopiero w kwietniu 2004 roku. - Gdyby nie było propozycji stacji o wybranej przez nas tematyce, co trudno sobie wyobrazić, to zdążymy jeszcze konkurs powtórzyć z nowymi parametrami - zapewnia Dworak. Jednocześnie powiedział on, że nie ma mowy, aby Telewizja Polska pozostała na stałe na MUX-1 (do kwietnia 2014 może tam nadawać kanały TVP1, TVP2 i TVP Info). Publiczny nadawca może jednak wystartować w konkursie i zgłosić np. planowany kanał dziecięcy TVP dla Dzieci. Najprawdopodobniej tak się właśnie stanie. Na razie do KRRiT nie wpłynęła żadna oferta konkursowa. Rada oczekuje na nie do 25 lutego br.
Dołącz do dyskusji: Naziemna telewizja cyfrowa odbierze milion abonentów płatnej telewizji