Polskie Badania Czytelnictwa wraz z wydawcami prasy branżowej opracowały raport dotyczący demografii oraz zwyczajów konsumenckich
czytelników magazynów branżowych.
“Zdecydowaliśmy się przeprowadzić badania poświęcone wyłącznie pismom branżowym, ponieważ jest to segment, który cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród czytelników, jak i reklamodawców, ze względu na wyspecjalizowane treści oraz bardzo atrakcyjną grupę celową” - uzasadnia PBC.
Z raportu wynika, że 76 proc. czytelników pism branżowych jest odpowiedzialnych za decyzje zakupowe w swoim miejscu pracy.
Zainteresowanie prasą branżową wykazują nie tylko profesjonaliści poszukujący aktualnej wiedzy, ale także reklamodawcy, dla których jest to bardzo dobrze ukierunkowany kanał komunikacji z potencjalnymi klientami. Tytuły branżowe zapewniają niemal 100 proc. pewność dotarcia do pełnego grona profesjonalistów w danej branży, co jest unikatową cechą charakterystyczną tylko dla tej kategorii mediów. PBC podkreśla, że Jest to atrakcyjny kanał marketingowy szczególnie dla przedsiębiorstw oferujących usługi i produkty B2B. Osoby czytające prasę branżową to nie tylko osoby wykonujące konkretny zawód, to także osoby żywo zainteresowane rozwojem kompetencji i wiedzy.
Czytelnik lojalny i na dłużej
Prasę branżową czyta się długo i intensywnie. 91proc. jej czytelników twierdzi, że czyta tytuły fachowe 3 lata i dłużej. Aż 81proc. osób wraca do już przeczytanych numerów czasopism co najmniej dwa razy lub więcej. 70 proc. dzieli się czasopismem z innymi osobami. Jest to dla respondentów ważne, kluczowe oraz najważniejsze źródło informacji. Dominującą formą rozpowszechniania są tytuły drukowane, otrzymywane bezpośrednio do pracy lub domu. To one są głównym źródłem informacji dla profesjonalistów.
Prasa branżowa ma wysoką jakość
Czytanie pism branżowych pozwala być na bieżąco z zagadnieniami fachowymi, wiedza pozyskana z tych pism składnia do dalszych poszukiwań informacji a także do omawiania ich ze znajomymi. Aż 93 proc. czytelników ocenia, że pisma branżowe są wysokiej jakości.
Ponad 40proc. z czytelników podejmuje dalsze działania po przeczytaniu reklam – czytelnicy szukają dodatkowych informacji w internecie, odwiedzają sklepy stacjonarne lub internetowe, chcą wypróbować produkt czy usługę oraz rozważają ich zakup.
Czytelnicy pism branżowych przy wyborze produktów kierują się głównie wysoką jakością; istotna przy wyborze jest również cena oraz opinie innych klientów, rozpoznawalność marki i innowacyjność.
Badania były realizowane w okresie maj-czerwiec 2024 r. metodą kwestionariusza online. Przeprowadzono je wśród czytelników czasopism branżowych. Badania uzupełniono o dane z Audytu PBC dotyczących form rozpowszechniania tytułów branżowych.
PBC, aby pogłębić wiedzę o funkcji prasy branżowej i jej sposobie czytania przebadało 2051 respondentów z 5 różnych branż. Badania koncentrowały się na kilku obszarach: była to analiza profilu demograficznego, sposób i preferowana forma czytania prasy branżowej, jej ocena oraz zwyczaje konsumenckie czytelników.